9-Б Хімія

Урок за 13.05

ТемаХімічна наука і виробництво в Україні. Видатні вчені-творці хімічної науки.



Домашнє завдання:

Підготуйте повідомлення на одну з тем:

1.  Екологічні проблеми, пов’язані з атмосферою.

2.  Екологічні проблеми, пов’язані з водою.

3.  Екологічні проблеми, пов’язані з ґрунтами.


Урок за 15.04

Тема:Білки як біологічні полімери. Денатурація білків. Біологічна роль


Домашнє завдання:параграф 38,підготуватися до захисту міні-проєктів за вибором:
1.Друге життя паперу
2.Джерела органічного забруднення
3.Виведення плям органічного походження

Захист проєктів відбудеться або в класі або онлайн.проєкти скинути на пошту

Урок за 13.04

Тема:Поняття про амінокислоти

Домашнє завдання:описати біологічне значенні амінокислот,Підготуйте навчальний проєкт «Вегетаріанство:корисно чи модно?»

Виконане дз надіслати на пошту у вигляді відеодослідів,презентацій,буклетів


Урок за 08.04

Тема:Застосування вуглеводів,їхня біологічна роль












Домашнє завдання:Виконати невелику дослідну роботу на одну з обраних тем:
1.Дослідження хімічного складу їжі(наприклад дослідити чи є крохмаль у харчових продуктах(достатньо до будь-якого продукту додати йод,якщо буде коричневий колір-крохмалю немає,якщо фіолетовий колір-крохмаль є)
2.Хімічний склад жувальних гумок(візьміть будь-яку жувальну гумку та дослідіть її склад(розшифруйте використання речовин,що входять до її складу)

3.Хімічний склад засобів догляду за ротовою порожниною(теж саме,що і з гумкою)
Виконане дз надіслати на пошту у вигляді відеодослідів,презентацій.буклетів

Урок за 06.04

Тема: Крохмаль і целюлоза-природні полімери.Якісні реакції на глюкозу і крохмаль. Лабораторне дослідження:"Взаємодія глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом;відношення крохмалю до води;Взаємодія крохмалю з йодом"

Перегляньте відео за посиланням:

https://drive.google.com/file/d/1LuDYPHIcwJCU7inrDQwb1XsFO4MtmhP-/view?usp=sharing

Виконайте лабораторне дослідження:

Лабораторний дослід № 12,13,14.

Тема: Взаємодія глюкози з купрум(ІІ) гідроксидом»; №13 «Відношення крохмалю до води (розчинність, утворення клейстеру)»; №14 «Взаємодія крохмалю з йодом».

 Мета: навчитися виявляти глюкозу за допомогою допоміжних сполук, а також     дослідити  властивості вуглеводів.

    Обладнання: відео з дослідом,вода,крохмаль,розчин йоду,посуд

ХІД РОБОТИ

     Завдання 1. (6 бали)  

1.Взаємодія глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом.

У пробірку налийте з 1 мл розчин глюкози, додайте кілька крапель купрум (ІІ) сульфату, а потім калій гідроксид; що спостерігаєте? Підігрійте розчин в пробірці, до появи кольору. Напишіть молекулярне рівняння реакції:

Спостереження

Рівняння реакції

 

 

Висновок

2.Відношення крохмалю до води (розчинність, утворення клейстеру) виконайте самостійно.     

Ознайомтеся з кольором крохмалю його хрустом при розтиранні між пальцями.

У пробірку з водою (1 мл) помістіть скляну лопаточку крохмалю.

Вміст пробірки збовтайте. Чи розчинився крохмаль у воді?

Спостереження

Рівняння реакції

 

 

Висновок

 3. Взаємодія крохмалю з йодом.Виконайте самостійно

Підігрійте в пробірці воду об’ємом 5 мл, і перемішуючи, влийте в гарячу воду крохмаль з водою. Спостерігайте утворення крохмального клейстеру.

У пробірку з крохмальним клейстером добавте краплю спиртового розчину йоду. Що спостерігаєте?

Спостереження

Рівняння реакції

 

 

          Висновок

Завдання 2. (6 бали)  

          Дайте відповіді на запитання:

-       Порівняйте будови крохмалю та глюкози.

-       Розкрийте таємниці використання кукурудзяного крохмалю.

-       Значення сахарози у хлібопекарстві.

 

Урок за 01.04

Тема:Вуглеводи

Домашнє завдання:Підготувати інформацію про використання вуглеводів

Виконане дз принести на наступний урок


Урок за 21.01

Тема:Реакція приєднання для етену і етину

Перегляньте відео

Домашнє завдання: Вивчити напам'ять формули та назви гомологів метану та формули та назви ненасичених вуглеводнів

Урок за 19.01

Тема:Етен і етин як представники ненасичених вуглеводнів















Домашнє завдання: Підготувати інформацію про застосування Етиленових та Ацетиленових вуглеводнів

Виконане д/з надіслати мені 19.01 до 20:00 на електронну пошту 

Scherbinka92@gmail.com 

урок за 14.01

Тема:Фізичні властивості метану та його гомологів.Реакції заміщення

Перегляньте відео

Домашнє завдання: Виконати завдання

Експрес-тестування .

1.Органічна хімія –_____________________________________________________________

2. Карбон в органічних сполуках завжди має валентність:

а)ІІ;  б) ІІІ; в) ІІ, ІV; г) ІV

3.На зовнішньому енергетичному рівні атома Карбону міститься:

 а) 6  електронів; б) 4; в) 3; г) 2.

4. Атоми Карбону  здатні утворювати як йонні, так і ковалентні сильно полярні   зв’язки: а) ні; б) так.

5. Атоми Карбону здатні утворювати між собою міцні ковалентні зв’язки і з’єднуватися в довгі ланцюжки або цикли: а) так; б) ні.

6. Структурні формули – це______________________________________________________

_____________________________________________________________________________

7. Запишіть структурні формули пропану та бутану.

Виконане д/з надіслати мені 14.01 до 20:00 на електронну пошту 

Scherbinka92@gmail.com 

Урок за 12.01

Тема:Вуглеводні.Метан.Гомологи метану

Перегляньте відео



Домашнє завдання:зробити конспект,вивчити перші 10 представників гомологічного ряду метану ст.143(молекулярну формулу та назву).підготувати інформацію про застосування гомологів метану(написати у робочих зошитах)

Виконане д/з надіслати мені 12.01 до 20:00 на електронну пошту 

Scherbinka92@gmail.com 



Урок за 26.11

Тема:Ступінь окиснення

Перегляньте відео,випишіть головне


Домашнє завдання:Опрацювати параграф 14,виконати завдання

Знайти ступені окиснення елементів у сполуках складу:

Н2; НС1; О2 ; CO2; СН4; N2O, N2О3, N2, N02; Fe, FeС13, FeO, Fe203; С12О, С12, С12О3, Н2О.

Виконане д/з надіслати мені 26.11 до 20:00 на електронну пошту 

Scherbinka92@gmail.com 


урок за 12.11
Тема:Практична робота №1

Тема: Реакції йонного обміну між електролітами у водних розчинах
Перегляньте відео та оформіть її згідно інстуртивній картці

Накресліть у зошит таблицю. Зошит краще розвернути. Після перегляду кожного досліду записуйте результат  у  таблицю, рівняння реакцій складіть у молекулярній формі, повній та скороченій йонних формах

Номер

досліду

Хід роботи

(що робили)

 

Спостереження

Рівняння реакцій, що відбувалися

Висновки

 

 

 

 

 

 

Висновки. Зробіть узагальнюючий висновок до практичної роботи.Для цього використайте відповіді на запитання:

1.     За яких умов відбуваються реакції йонного обміну в розчинах?

2.     За якими ознаками ви зробили висновок про перебіг реакційу кожному досліді?

Виконане д/з надіслати мені 12.11 до 20:00 на електронну пошту 

Scherbinka92@gmail.com 

Урок за 13.10

Тема:Електролітична дисоціація. Електроліти й неелектроліти. Електролітична дисоціація кислот,основ,солей у водних розчинах.

Опрацюйте теоретичний матеріал,параграф 8,9 та перегляньте відео. Запишіть головне




Електролітична дисоціація

 Електроліти і неелектроліти

Речовини
Електроліти
Електролітами називають речовини,водні розчини яких проводять електричний струм. До таких речовин належать солі, луги і кислоти. У цих речовинах є іонний або ковалентний сильнополярний хімічний зв’язок.
Неелектроліти
Неелектролітами називають речовини, водні розчини яких не проводять електричного струму. До таких речовин належать, наприклад, кисень, азот, водень, метан, цукор та ін. Для цих речовин характерний ковалентний непорянии зв’язок.

Серед електролітів є йонні та молекулярні речовини.

М. Фарадей – видатний англійський учений фізик і хімік.

М. Фарадей – видатний англійський учений фізик і хімік.

Поділ речовин на електроліти і неелектроліти вперше запропонував англійський учений М. Фарадей, який відкрив закони електролізу, запровадив основну електрохімічну термінологію. Одним із перших розпочав вивчати реакції, які відбуваються у присутності каталізаторів.

Отже, електролітами можуть бути лише речовини з йонним і ковалентним полярним типом хімічного зв’язку. Крім того, молекули розчинника також повинні бути полярними. Лише за таких умов можна очікувати розщеплення молекул або кристалів речовини на йони. Нерозчинні у воді солі, основи є неелектролітами.

Процес розпаду електроліту на йони під час розчинення у воді чи іншому розчиннику, або під час розплавлення називається «електролітичною дисоціацією».

Теорія електролітичної дисоціації

Йони-заряджені частинки

С. А. Арреніус (1859–1927)

С. А. Арреніус
(1859–1927).
Шведський учений, академік. Лауреат Нобелівської премії.

Для пояснення особливостей водних розчинів електролітів шведський вчений С. Арреніус у 1887 році запропонував фізичну суть теорії електролітичної дисоціації.

С.А. Арреніус у 1887 р. сформулював положення про електролітичну дисоціацію.

Він довів, що розклад речовин у розчині на йони відбувається й без дії електролітичного струму. Пізніше його теорія була розвинута багатьма вченими на основі вчення про будову атомів і хімічний зв’язок. Сучасний зміст цієї теорії можна звести до таких положень:

Катіони-позитивно заряджені йони

1. Електроліти під час розчинення у воді розпадаються (дисоціюють) на йони – позитивні і негативні. (Слово «йон» – з грецької означає «мандрівний». У розчині йони безладно переміщуються у різних напрямках).

Аніони-негативно заряджені йони

2. Електролітична дисоціація – оборотний процес, – паралельно з розщепленням молекул на йони відбувається процес сполучення йонів.

3. Під дією електричного струму йони набувають спрямованого руху: позитивні йони переміщуються до катода, тому називаються катіонами, негативно заряджені – до анода, тому називаються аніонами.



Рис. 22. а) Хаотичний рух йонів у розчинах і розплавах.
б) Спрямований рух йонів при пропусканні постійного електричного струму крізь електроліт.

4. Йони відрізняються від атомів як будовою так і властивостями.

Атом Na 9-8-1; йон Na 9-8-2.

Наприклад, атоми Натрію утворюють просту речовину – метал натрій з чітко вираженими металічними властивостями. Атоми Натрію легко віддають електрон зовнішнього рівня, тому атоми хімічно активні, за звичайних умов окиснюються на повітрі, реагують з водою та інше. Йони Натрію не віддають електронів, тому не можуть окиснюватися і з водою не реагують. Атоми Хлору утворюють просту речовину Хлор – отруйний газ з різким неприємним запахом. Атоми Хлору легко приєднують електрон, тому відновлюються. Йони Хлору електронів не приєднують. Кухонна сіль NaCl утворена йонами Na+ і Cl- не отруйна, немає запаху, не містить металічного натрію.

Дисоціація кислот, лугів і солей у водних розчинах

Дисоціація кислот

Більшість кислот добре розчиняються у воді. З відомих вам кислот тільки силікатна кислота у ній не розчиняється. Розчини кислот змінюють колір індикаторів: лакмусу – на червоний, метилового оранжевого – на рожевий.



Рис. 24. Зміна кольору індикаторів у розчині хлоридної кислоти.

Цю властивість кислот використовують для розпізнавання їх серед інших речовин. Чому розчинні у воді кислоти проявляють такі властивості? Розглянемо процес дисоціації кислот. Процес дисоціації кислот, наприклад, нітратної, сульфатної і фосфатної кислот, слід зобразити так:

HNO3  H+ + NO3.
H2SO4  2H+ + SO42–
H3PO4  3H+ + РO43–

В процесі дисоціації утворюються позитивні йони Гідрогену і негативні йони кислотного залишку: нітрат-іон NO3, сульфат-іон SO42– і фосфат-іон РO43–. Спільним для всіх кислот є наявність йонів Гідрогену. Саме H+ надає кислотам характерних для них загальних хімічних властивостей, змінює колір індикаторів. Знак «оберненості» () показує одночасний перебіг двох процесів-прямого (зліва направо), тобто дисоціацію, і зворотного (справа на ліво) – асоціацію.

Усі розчинні кислоти у водних розчинах дисоціюють на гідроген-іони H+ і кислотні залишки.

Кислоти – це електролити, під час дисоціації яких у водних розчинах як катіони відщеплюються тільки гідроген-іони H+.

Процес дисоціації кислот можна зобразити такою схемою:
, де R – кислотний залишок, n – число атомів Гідрогену.

Багатоосновні кислоти дисоціюють ступінчасто. Наприклад:

        III HR2–  H+ + R3–

    II HR2–  H+ + R3–

HR2–  H+ + R3–

H3PO4  H+ + H2PO4 дигідрогенфосфат-іон

H3PO4  H+ + HPO42 гідрогенфосфат-іон

H3PO42–  H+ + PO43 фосфат-іон


H3PO4  3H+ + PO43

Дисоціація основ

Розчини основ (луги) змінюють колір індикаторів: лакмусу – на синій, метилового оранжевого – на жовтий, фенолфталеїну – на малиновий:



Рис. 25. Зміна кольору індикаторів у розчині лугу.

Цю властивість основ використовують для розпізнавання їх серед інших речовин. Чому розчинні у воді основи проявляють такі властивості? Розглянемо процес дисоціації натрій гідроксиду і калій гідроксиду:

NaOH  Na+ + OH
КOH  К+ + OH

В процесі дисоціації утворюються позитивні йони Натрію і Калію і негативні гідроксид-іони. Спільним для всіх розчинних основ є наявність гідроксид-іонів. Саме ОH надає основам характерне для них загальні хімічні властивості, змінює колір індикаторів. Луги дисоціюють на позитивно заряджені катіони металічних елементів і негативно заряджені гідроксид-іони.

Луги – це електроліти, під час дисоціації яких у водних розчинах як аніони відщеплюються тільки гідроксид-іони (OH).

Процес дисоціації основ можна зобразити такою схемою:
, де n – валентність металічного елемента.

Якщо гідроксид містить в молекулі декілька груп OH–, то може відбутися ступінчаста дисоціація. Наприклад:

Ba(OH)2  Ba(OH)+ + OH  (I ступінь)
Ba(OH)+  Ba2+ + OH  (II ступінь).
Ba(OH)2  Ba2+ + 2OH сумарне рівняння

Спочатку відщеплюється один гідроксид-іон, а наступні OH– – в сильно розбавлених розчинах.

Дисоціація солей

Розрізняють такі солі: середні, кислі і основні.

Середні солі – продукти повного заміщення атомів Гідрогену в молекулі кислоти на йони металічного елемента. Процес дисоціації середніх солей можна зобразити такою схемою:
, де х – число атомів металічного елемента, у – число кислотних залишків, n – валентність металічного елемента.

Наприклад: NaCl  Na+ + Cl
Al2(SO4)3  2Al3+ + 3SO42–

Середні солі – це електроліти, які у водних розчинах дисоціюють на катіони металічних елементів і аніони кислотних залишків.

Розчини солей не мають спільних властивостей, тому що не мають спільних йонів.

Домашнє завдання: 

Напишіть рівняння електролітичної дисоціації речовин:
а) кислот: нітратної, сульфітної, фторидної, сульфідної, карбонатної;
б) гідроксидів: літію, натрію, кальцію;
в) солей: калій сульфату, ферум (II) хлориду, манган броміду, цинк нітрату, алюміній нітрату, натрій карбонату, калій фосфату, барій сульфіду, FeOHCl2, Al(OH)2Cl, NaH2PO4, K2HPO4, MgOHNO3.

Виконане д/з надіслати мені 13.10 до 20:00 на електронну пошту 

Scherbinka92@gmail.com 

Немає коментарів:

Дописати коментар