9-Б Біологія

Урок за 14.05

Тема: Поняття  про  селекцію

1.           «Установіть відповідність»

Установити відповідність між свійськими тваринами та їх предками

Собака свійський                Дикий кабан

Кішка свійська                     Тарпан

Вівця                                     Дикий бик – тур

Кінь                                                Степова кішка

Велика рогата худоба                 Муфлон

Свиня свійська                     Вовк

Кури свійські                       Дика качка-крижень

Качка свійська                     Дикі банківські кури

Гуси свійські                        Сазан

Індичка свійська                 Дика американська індичка

Короп                                   Гуска сіра

Зробіть записи головного

1.           Селекція як наука

Селекція – наука про створення нових та поліпшення вже існуючих сортів рослин, порід тварин і штамів мікроорганізмів. Наукові основи селекції заклав Ч. Дарвін у праці "Походження видів" (1859), де висвітлив причини й характер мінливості організмів і показав роль добору у створенні нових форм. Важливим етапом подальшого розвитку селекції стало відкриття законів спадковості. Великий внесок у розвиток селекції зробив Μ. І. Вавилов, автор закону гомологічних рядів у спадковій мінливості й теорії про центри походження культурних рослин.

Для досягнення ефективних результатів селекціонер повинен бути добре обізнаний з особливостями розмноження, індивідуального розвитку та процесів життєдіяльності видів з якими він працює.

Селекція відіграє значну роль у вирішенні основного завдання сільського господарства – забезпеченні максимального обсягу виробництва високоякісних харчових продуктів за мінімальних вкладених коштів та витрат енергоносіїв.

Основними завданнями сучасної селекції є підвищення продуктивності сортів і порід, переведення їх на промислову основу, створення порід, сортів і штамів, пристосованих до умов сучасного сільського господарства, забезпечення найповнішого виробництва харчових продуктів за найменших витрат та ін.

2.           Поняття про сорт, породу та штам

Порода тварин – це сукупність особин у межах певного виду тварин, яка має генетично обумовлені стабільні характеристики (властивості та ознаки), що відрізняють її від інших сукупностей особин цього виду тварин, стійко передають їх потомкам та є результатом інтелектуальної, творчої діяльності людини.

Сорт рослин – група культурних рослин, які в результаті селекції отримали певний набір характеристик (корисних або декоративних), які відрізняють цю групу рослин від інших рослин того ж виду. Кожен сорт рослин має унікальну назву та зберігає свої властивості при багаторазовому вирощуванні.

Штам мікроорганізмів – чиста культура певного виду мікроорганізмів, морфологічні і фізіологічні особливості якої добре вивчені.

Запам’ятайте: породи тварин, сорти рослин та штами мікроорганізмів це своєрідні штучні популяції створені людиною, тому без підтримки людини вони можуть вироджуватися – втрачати притаманні їм властивості.

3.           Основні методи селекції

Розповідь учителя

Основні методи селекції – штучний відбір та гібридизація.

Штучний добір – це вибір людиною найцінніших у господарському відношенні особин рослин і тварин даного виду, сорту або породи для отримання потомства з бажаними ознаками.

Розрізняють дві основні форми штучного відбору – масовий та індивідуальний.

Масовий відбір заснований на збереженні за фенотипом цілої групи особин з потрібними ознаками і вибракування всіх інших, що не відповідають сортовим або породним стандартам.

Індивідуальний відбір заснований на збереженні окремих особин організмів з урахуванням спадкової стійкості їх ознак.

Ефективність селекції залежить не лише від форми штучного добору, а й від правильного вибору батьківських пар плідників і застосування відповідної системи схрещування організмів – гібридизації.

Гібридизація — це схрещування (поєднання генетичного матеріалу) різнорідних організмів із метою одержання якісно нових, кращих нащадків (гібридів). Гібриди утворюються в результаті статевого процесу або поєднання нестатевих клітин.

Гібридизація може відбуватись у межах одного виду (внутрішньовидова) і між особинами різних видів (міжвидова або віддалена). Внутрішньовидове схрещування буває спорідненим і неспорідненим.

Споріднене схрещування, або інбридинг – це схрещування організмів, що мають безпосередніх спільних предків.

Неспоріднене схрещування, або аутбридинг – гібридизація організмів, які не мають тісних родинних зв’язків, тобто представників різних ліній, сортів чи порід одного виду.

Віддалена гібридизація – схрещування особин, які належать до різних видів і навіть родів із метою поєднання у гібридів цінних спадкових ознак представників різних видів.

IV.           Домашнє завдання.

       Із запропонованих відповідей виберіть одну правильну:

1.           Зазначте, яке угрупування організмів у природі відповідає породі тварини чи сорту рослин: а) вид; б)зграя; в) родина; г) популяція.

2.           Вкажіть, чим супроводжується споріднене схрещування організмів: а) підвищенням гомозиготності нащадків; б) підвищенням гетерозиготності нащадків; в)гетерозисом;

г) не впливає на генотип нащадків.

3.           Зазначте покоління гібридів, у якому найповніше проявляється гетерозис: а) перше; б) друге; в) третє; г) восьме.

4.           Вкажіть організми, при селекції яких часто отримують поліплоїдні форми: а) тварини; б) рослини; в) прокаріоти; г) віруси.

5.           Визначте, як називають нащадків однієї клітини: а) породою; б) сортом; в) штамом; г) генофондом.

6.           Вкажіть форму штучного добору, яку найчастіше використовують у селекції тварин: а) масовий; б) розвиваючий; в) стабілізуючий; г) індивідуальний.

     
Виконане дз надіслати на пошту до 20:00 14.05

Урок за 12.05

Тема:Захист міні-проєктів на одну з обраних тем

Для дослідження оберіть одну із тем.Проєкт можна зробити у форматі відео,презентації,плакату,реферату,буклету
Теми:
1.Забруднення атмосфери:причини,наслідки,шляхи подолання.
2.Забруднення гідросфери:причини,наслідки,шляхи подолання.
3.Забруднення літосфери:причини,наслідки,шляхи подолання.
4.Забрудення нашої місцевості:виявлення антропогенного і техногенного впливу

Готовий проєкт надіслати мені на пошту до 20:00 14.05


Урок за 16.04

Тема:Природні угруповання.Види угруповань


Домашнє завдання:Зробити записи головного з відео


Урок за 14.04

Тема:Екологічні групи організмів по відношенню до різних факторів


Домашнє завдання:Параграф 50,скласти перелік факторів,що впливають на рослину

Урок за 09.04

Тема:Предмет вивчення екології. Екологічні фактори та їхня взаємодія



Домашнє завдання: опрацювати параграф 48,підготувати інформацію про будь-якого хижака

Виконане дз надіслати до 20:00 09.04 на електронну пошту.

Урок за 07.04

Тема:Самостійна робота з теми:Еволюція органічного світу

Варіант 1

1. Поясніть терміни: еволюція, популяція, рудименти, антропогенез.

2. Закінчіть речення: 1) добір, який підтримує сталість певного фенотипу і проявляється в постійних умовах довкілля називається……

2) розходження ознак у нащадків спільного предка - це …….

3. Установіть відповідність між характером органів та їх назвами:

1) гомологічні; 2)аналогічні; 3)рудименти; 4) атавізми; 

а) очі в крота; б) надлишкова волосатість; в) крило зяблика і крило бджоли; г)ласт тюленя і кінцівка крота.

4. Якщо твердження вірне, то поставте «+», якщо ні, то «-»:

1) географічне видоутворення відбувається внаслідок просторової ізоляції популяцій предкового виду;

2) органи різні за походженням, але виконують подібні функції – це гомологічні органи.

5. Назвіть форми природного добору.

6. Назвіть основні характеристики популяції.

7. Наведіть приклади екологічного видоутворення.

8. Чим характеризується вид Людина розумна?

9. В чому суть концепції креаціонізму?

10. Шляхом дивергенції не могли виникнути: а) різні види птахів; б)гомологічні органи; в)різні види дводольних; г) аналогічні органи.

 

Варіант 2

1. Поясніть терміни: природний добір, видоутворення, атавізми, ароморфоз.

2. Закінчіть речення: 1) добір, який відбувається за повільних змін умов довкілля у певному напрямі або під час пристосувань організмів до нових умов у разі розширення ареалу називається……….

2)еволюційні процеси, які відбуваються всередині популяцій і змінюють їх генофонд називаються………

3. Установіть відповідність між характером органів та їх назвами:

1) гомологічні; 2)аналогічні; 3)рудименти; 4) атавізми; 

а) бульби картоплі – коренебульби жоржини; б) куприк; в) поява додаткових грудних залоз; г) отруйні залози змій – слинні залози.

4. Якщо твердження вірне, то поставте «+», якщо ні, то «-»:

1) еволюційне перетворення, яке підвищує рівень організації організму це- ідіоадаптація;

2) органи, які мають спільне походження, загальний план будови, але виконують різні функції – це аналогічні органи.

5. Назвіть шляхи, якими досягнено біологічний прогрес.

6. Назвіть типи структури популяції.

7. Наведіть приклади географічного видоутворення.

8. Що спільного в еволюції Людини розумної та людиноподібних мавп?

9. В чому суть гіпотези абіогенезу?

10. Укажіть, чим завершується мікроеволюція: а) утворенням нових видів; б)утворенням нових родин; в) утворенням нових популяцій.

Самостійну роботу надіслати до 20:00 07.04 на електронну пошту.Виконуємо варіант той,на якому ви сидите у класі

Урок за 02.04

тема:роль палеонтології,ембріології,морфології в обгрунтуванні теорії еволюції


Домашнє завдання:Підготуватися до захисту міні-проектів:потрібно обрати одну із теорій виникнення життя на Землі, яка для Вас здається правдивою та обгрунтувати чому Ви її обрали.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

Алгоритм розв’язання задач на моногібридне схрещування
  1. Записати символи, що використовуються для позначення кожного гена.
  2. Встановити генотипи батьків, визначаючи їх за фенотипами нащадків та користуючись таблицею домінування.
  3. Записати усі типи гамет (яйцеклітин і сперматозоїдів), що утворяться у кожного із батьків у результаті мейозу.
  4. Враховуючи всі можливі варіанти випадкового запліднення, встановити генотипи нащадків.
  5. Визначити співвідношення у потомстві різних генотипів та фенотипів.
Задача№1
У людини ген карого ока домінує над блакитним. Кароока жінка вийшла заміж за блакитноокого чоловіка. Який колір очей можливий у їхніх дітей?
Задача №2
Який колір квітів буде у гібридів першого покоління білих та рожевих троянд по генотипу та по фенотипу, якщо білий колір - рецесивна ознака? (Схрещували гомозиготні особини).

Урок за 22.01

Тема:Тестова робота


відкривши посилання

join.naurok.ua ви знайдете тестову роботу. у Вас є 45 хвилин і лише одна спроба.Код доступу 9333760. Завдання необхідно виконати до  22 січня 21:00

Урок за 20.01

Тема:Етапи індивідуального розвитку організмів

Перегляньте відео

Опрацюйте теоретичний матеріал та виконайте завдання до нього

1. Зародковий (ембріональний) період утробного розвитку.

Процес запліднення яйцеклітини відбувається в матковій трубі. Із цього моменту починається розвиток зародка. Запліднена яйцеклітина просувається до матки. Просуваючись, вона активно ділиться. До момен­ту потрапляння в матку зародок складається з 32 клітин. Тут зародок укорінюється в слизову оболонку стінки матки, швидко ділиться й росте. Під час розвитку зародка утворюються три зародкові оболонки — амніон, хоріон, алантоїс.

На 6 - 7 день зародок імплантується в ендометрій (слизова оболонка матки). На другому й третьому тижні в зародку можна виділити зовнішній, внутрішній і середній зародкові листки.



2. Плодовий період утробного  розвитку

До кінця другого місяця утробного розвитку, утворюється плацента або дитяче місце, за до­помогою якого здійснюється зв'язок між зародком, що розвивається в тілі матері, і організмом матері.

З моменту утворення плаценти (кінець другого місяця розвитку) по­чинається наступний період утробного розвитку — плодовий.

Материнська кров і кров плода течуть по різних судинах і ніколи не змішуються.

Характерні особливості ембріогенезу людини

Зародок

Місяці

Характеристики

Розміри, см

Маса, г

1-й

Починає скорочуватися серце. Перші ознаки хребта і головного мозку

0,75

2-3

2-й

Зникає хвіст. Вимальовуєть­ся обличчя. Сформовані зачат­ки всіх майбутніх органів

3

5-8

Плодовий період

3-й

Плід починає набувати ви­гляду людини, хоча голова його дуже велика

10-15

18-20

4-й

Чітко диференційована стать, починається окосте­ніння черепа, здійснюються слабкі дихальні рухи

21

120

5-й

Мати відчуває рухи плоду. Прослуховується серцебит­тя, дихальні рухи. Формується нервова система

25-27

300

6-й

Усі внутрішні органи до­статньо сформовані. Актив­ність плоду значно збільшу­ється, він робить у середньому від 20 до 60 рухів за 30 хвилин. Кістковий мозок починає ви­робляти еритроцити.

31-33

800-900

7-й

У плоду пробуджуються від­чуття, він уже здатний чути, з’являється смак. Плід стає життєздатним і може вижити за умов інтенсивної терапії

39-40

1300-1400

8-й

Основні органи плоду вже повністю сформовані. Легені готові до виконання дихання. Серце б’ється часто: 120 — 140 ударів за хвилину. Плід набу­ває певного положення перед пологами (вниз головою)

Близько 15

2200-2400

9-й

До кінця місяця плід сфор­мований і спрямований до таза матері. Він готовий до народження.

48-51

3000-3500

 

 

3. Постембріональний етап розвитку

Розвиток людини після народження й до смерті називають постемб­ріональним (позаутробним) розвитком. У ньому можна виокремити кілька періодів.

У повсякденному житті й у літературі ми не раз зіштовхуємося з по­няттями: вік молочних зубів, однорічний, вік «чомучки», вік дошкільника, вік повноліття, шлюбний вік, вік виборця, вік повного окостеніння, вік Христа.

Поняття «вік» включає:

1)        календарний вік — тривалість життя;

2)        біологічний вік розвитку, дозрівання, старіння; він визнача­ється за сукупністю обмінних, структурних, регуляторних про­цесів;

3)        психологічний — рівень розвитку психічних функцій (мислення, мови тощо) порівняно із середньостатистичними нормами;

4)        соціальний визначається набором соціальних ролей.

Періодизація віку прийнята на VII Міжнародному симпозіумі з про­блем вікової морфології, фізіології і біохімії в 1965 році.   

4. Віковий розвиток людини.

Заповнити таблицю

Назва постембріонального етапу онтогенезу людини

Вік

Характерні ознаки

Новонароджений

Перші 1-10 днів після народження

 

Грудний

Від 10 днів до 12 місяців

 

Раннє дитинство

Від 1 до 3 років

 

Перше дитинство

Від 4 до 7 років

 

Друге дитинство

Від 8 до 12 років

 

Підлітковий вік

Від 13 до 16 років

 

Юнацький вік

Від 17 до 21 року

 

Період зрілості

Від 22 до 55-60 років

 

Літній вік

Від 56-61 до 74 років

 

Старечий період

75-90 років

 

Довгожителі

Понад 90 років

 

 

На наступному уроці тестова робота. Виконані завдання відсилати мені 20.01 до 20:00 на електронну пошту scherbinka92@gmail.com

Урок за 15.01

Тема:Запліднення у росли і тварин

перегляньте відео


Домашнє завдання:Параграф 26 прочитати,написати переваги та недоліки:
Самозапліднення;
зовнішнє та внутрішнє запліднення;
партеногенез

Виконане дз відсилати мені 15.01 до 20:00 на електронну пошту scherbinka92@gmail.com

Урок за 13.01

Тема:Особливості будови статевих клітин.Мейоз

Перегляньте відео


Домашнє завдання:параграв 24,25. Виконайте завдання письмово

«Закінчи речення»

• Сперматозоїд складається з ...

• У шийці розміщені ... .

• Форма яйцеклітини ... 

• Оболонки яйцеклітини ... 

• Яйцеклітина рухається за допомогою ... 

• Акросома виробляє ... 

• Він сприяє ... 

• Хвіст забезпечує ... 

• Процес дозрівання сперматозоїда триває ... 

• Щодня у чоловіка дозріває сперматозоїдів ... 

• Процес злиття чоловічої і жіночої статевих клітин називається ... 

• В результаті процесу запліднення утворюється ... 

• Запліднення відбувається в ... 

• Кількість сперматозоїдів, які проникають в яйцеклітину ... 

• Сперматозоїд проникає в яйцеклітину завдяки ... 

Виконане дз відсилати мені 13.01 до 20:00 на електронну пошту scherbinka92@gmail.com

Урок за 27.11

Тема:Хемосинтез

Перегляньте відео.випишіть головне


Домашнє завдання:Дати відповідь на питання у вигляді 5 фактів 

Планетарна роль хемо та фотосинтезу

Виконане дз відсилати мені 27.11 до 20:00 на електронну пошту scherbinka92@gmail.com

Урок за 25.11

Тема:Клітинне дихання
Перегляньте відео

Домашнє завдання:Опрацювати відповідний матеріал у підручнику. Виписати головне. Скласти кросворд за цією темою

Записи опрацьованого матеріалу відсилати мен25.11 до 20:00

Д/з за 18.11









Урок за 13.11
Тема:Обмін речовин та енергії в клітині

Перегляньте відео


Домашнє завдання:Виконати завдання письмово в зошити. ДЗ надіслати мені на електронну пошту до 20:00 13.11 scherbinka92@gmail.com

Завдання 1: Наведенні нижче організми розділіть на дві групи - автотрофи і гетеротрофи. 

Хламідомонада, шимпанзе, зозулин льон, амеба, перлівниця, залізобактерії, плаун булавовидний, щука, горобець, сіркобактерії, сироїжка, холерний вібріон.

Завдання 2. Заповніть таблицю

Етапи енергетичного обміну

Особливості про­ходження етапу

 

Підготовчий етап

 

Безкисневий етап

 

Кисневий етап

 

Де відбувається

 

 

 

 

Чи потрібні для процесів фер­менти

 

 

 

 

Чи потрібні для процесів спеціалізовавані органели

 

 

 

 

 

Чи беруть участь у проце­сах мембрани

 

 

 

 

Чи синтезують­ся молекули АТФ

 

 

 

 

Чи потрібен для процесів кисень

 

 

 

 

 

Завдання 3. Робота з біологічними термінами

Вставте число,що відповідає поясненню до терміну         


 

Пластичний обмін


Хемотрофи


Енергетичний обмін


Асиміляція


Гетеротрофи


Ферменти



Метаболізм


Автотрофи


Молекула АТФ


Дисиміляція


Фототрофи


Мітохондрії


1) сукупність реакцій, які забезпечують ріст клітин і організму в цілому та оновлення їхнього хімічного складу; процеси біохімічного синтезу необхідних біологічним системам сполук.

2)сукупність реакцій розщеплення складних сполук в організмі чи окремій клітині до простіших, які супроводжуються виділенням енергії

3) речовини білкової природи, які прискорюють (каталізують)

біохімічні реакції в живих організмах.

4) сукупність процесів поглинання із довкілля, засвоєння і накопичення хімічних речовин, які використовуються для синтезу сполук, необхідних організму. Процеси асиміляції відбуваються з витраченням енергії.

5) автотрофні організми, які для процесів синтезу органічних сполук із неорганічних використовують енергію, що вивільняється внаслідок хімічних реакцій.

6)організми, які споживають органічні сполуки, створені іншими істотами, бо не здатні синтезувати їх з неорганічних речовин.

7) нуклеотид, який складаєтьсяіз залишків нітратної основи (аденіну), вуглеводу (моносахариду рибози) та трьох молекул фосфатної кислоти; запасає енергію у вигляді високоенергетичних хімічних зв’язків. Є універсальним накопичувачем і переносником енергії в біологічних системах.

8) органели еукаріотичних клітин різноманітної форми, в яких відбувається синтез АТФ.

9) сукупність біохімічних процесів, за допомогою яких складні хімічні сполуки в організмі розкладаються до простіших. Внаслідок цих процесів вивільняється енергія, необхідна живим істотам для  забезпечення процесів життєдіяльності.

10) організми, здатні синтезувати органічні сполуки з неорганічних.

 11) (або обмін речовин) сукупність процесів надходження речовин із навколишнього середовища, їхнього перетворення в організмі чи окремій клітині та видалення у довкілля продуктів життєдіяльності.

12) автотрофні організми, які для процесів синтезу органічних сполук із неорганічних використовують енергію світла.

Немає коментарів:

Дописати коментар