Урок за 14.05
Тема:Хімічні властивості солей.Лабораторний дослід:Взаємодія розчинів кислот з розчинами солей.Взаємодія розчинів лугів з розчинами солей.Взаємодія розчинів солей
Домашнє завдання:Виконати лабораторне дослідження
Лабораторний дослід:Взаємодія розчинів кислот з розчинами солей.Взаємодія розчинів лугів з розчинами солей.Взаємодія розчинів солей
Теоретичний блок : хімічні властивості солей
1. Солі реагуютьз металами : більш
активні метали здатні витіснятименш активні метали з солей :
2. Сіль з кислотою : більш сильна кислота витісняє більш слабку кислоту.
3. Сіль з лугом : обидва реагенти обов’язково розчини , а в результтаті реакції утворюється осад ( реакція обміну) – нерозчинна основа.
4. Сіль з сіллю : реагенти мають бути розчинами солей , а в ході реакції утворюється нерозчинна сіль .
5. Розкладаються при нагріванні ( солі утворені оксигеновмісними кислотами) : СаСО3 = СаО + СО2
Лабораторне дослідження:Оформлюємо так само,як і тут(Малюємо таблицю,виконуємо завдання,дивимося відео,описуємо досліди)
«Хімічні властивості солей»
| |||
1. |
Лабораторний дослід №4 Взаємодія металів з солями у водних розчинах Мета : Дослідити особливості реакцій взаємодії розчинів солей з металами.
Виявити ознаки реакцій та встановити їхні типи. Обладнання і
реактиви : ________________ |
|
|
|
Zn + СuS04 = ? Сu + ZnS04 =
? Висновок : - Чи всі метали реагують із солями? - Користуючись рядом активностей
металів, зробіть узагальнення, які метали реагуватимуть із розчинами солей Реакція заміщення –
це___________________________________________ Ряд активності металів – це ______________________________________ |
||
2. |
Взаємодія солей з кислотами : А) Утворення нерозчинної солі : ВаCl2 +H2SO4=AgNO3+HCl= Висновок : сіль (р) + кислота = нова сіль (н) + нова
кислота
Б) Сіль слабкої кислоти з сильними кислотами :Na 2CO3+HCl= Висновок : сіль слабкої кислоти (р) + сильна кислота =
= нова сіль (р) + вода +
кислотний оксид (г) Увага ! Умови реакції обміну : - утворення осаду - виділення газу |
||
3. |
Лабораторний дослід №6 Реакція обміну між солями в розчині. Мета : Дослідити особливості реакцій взаємодії розчинів солей . Обладнання і реактиви ____________________ |
|
|
СаCl2 + Na2CO3 = СаCl2+ KNO3 = Висновок :Сіль (р) +
сіль(р) = сіль (н) + сіль (р) - Щовідбувається в пробірках? - Зробіть
висновок що до взаємодії розчинів солей . Реакція обміну – це …..___________________ |
|||
4. |
Лабораторний дослід № 5 Взаємодія
солей з лугами у водному розчині Мета : Дослідитиособливостіреакційвзаємодії солей з лугами в розчинах. Виявити ознаки реакцій та встановити їхні
типи . Обладнянняі реактиви :___________________ Хід роботи Спостереження : FeCl3+NaOH= Ва(OH)2+Na2SO4= Na2SO4+ KOH = Висновок : Сіль (р) + луг= нова сіль (р) +
нова основа (н) -Щовідбувається в пробірках? - Зробіть висновок що до взаємодії розчинів солей з лугами. |
або https://www.youtube.com/watch?v=QAk9Y67X52A
|
|
5
|
Термічний розклад солей: під час нагрівання деякі солі розкладаються |
||
Завдання1. Дописати рівняння можливих
реакцій реакцій, назвати продукти реакції:
Mg(OH)2 + FeCl2 →
NaOH + НBr→
BaCl2+ H2SO4 → Cu + ZnSO4 →
KOН + Cr(OH)3
→ Mg + CuSO4 →
NaCl + AgNO3 → KCl + CaCO3 →
Урок за 19.04
Тема:Семінар:"Кислоти у побуті.Запобіжні заходи під час роботи з кислотами. "Кислотні дощі".
Домашнє завдання:скласти кросворд на 10 питань з теми Кислоти
Урок за 16.04
Тема:Фізичні та хімічні властивості кислот. Лабораторний дослід:Дія індикаторів у кислому середовищі
Домашнє завдання:Виконати лабораторне дослідження
Тема. Кислоти Лабораторний дослід №2 Дія водних розчинів
кислот на індикатори
Мета: Дослідити дію водних розчинів кислот на індикатори
Обладнання
та реактиви : відео,зошит
Хід роботи
У природі існують такі речовини, що поводяться, як хамелеони:
змінюють своє забарвлення залежно від середовища, в яке вони потрапляють. У
дивній країні Хімії такі «хамелеони» називаються індикаторами. Перегляньте відео та заповніть таблицю
Заповніть таблицю:
Індикатор |
Забарвлення розчину індикатора
|
Забарвлення індикатора в розчині
кислоти |
1. Лакмус |
|
|
2. Метилоранж |
|
|
3. Фенолфталеїн |
|
|
Висновок:
1. «Хто зайвий?» У кожному ряді
знайдіть зайву кислоту та вкажіть, за яким принципом ви це визначили.
1) H2S, Н2СО3,
Н3РО4, H2SО4, H2SО3.
2) HNО3, НС1, HBr, HI, HF.
3) Н2СО3, H2SО4,
HNО3, H2SО3, H2SiО3.
2.
Здійсніть ланцюг перетворень
Al→ Al2O3→
AlCl3→
Al(OH)3
Урок за 12.04
Тема:Властивості і добування оксидів. Хімічні властивості води
Дз:Опрацювати параграф 33,34 у посібниках,виконати завдання параграф 33 .завдання 2(4).параграф 34 завдання №3 (хімія частина №4)
Виконане домашнє завдання надіслати на пошту
Урок за 09.04
Тема:Основи
Дз:Опрацювати параграф 31 у посібниках,виконати завдання(хімія частина №4)
Виконане домашнє завдання надіслати на пошту
Урок за 05.04
Тема:Солі у природі.Класифікація і номенклатура солей.фізичні властивості солей
1.
Виберіть формулу солі:
А. СаСО3; Б. НСL;
В. SO3; Г. ВаО.
2. Виберіть формулу солі, що відповідає
назві Натрій хлорид:
А. NаСL; Б. КСL;
В. HCL; Г. NaF.
3.
Виберіть формулу розчинної
солі:
А. СаСО3; Б.КСL;
В.СuS; Г.ВаСО3
4.
Виберіть солі сульфати:
А.СаСО3; Б.К2SO4; В.СuS;
Г. ВаSО4
5. Установіть відповідність
між формулами речовин та їх
назвами
А.СuСО3 1. Калій хлорид
Б.KСL 2. Алюміній сульфід
В.AL2S3 3. Купрум (ІІ) карбонат
Г.ВаСL2 4. Барій хлорид
5. Алюміній сульфат.
Дз:Опрацювати параграф 32 у посібниках,виконати завдання(хімія частина №4)
Виконане домашнє завдання принести на наступний урок(09.04).
Урок за 02.04
Тема:Основні класи неорганічних сполук. Оксиди та Кислоти
Дз:Опрацювати параграф 29,30 у посібниках,виконати завдання(хімія частина №4)
Виконане домашнє завдання принести на наступний урок(09.04).
Урок за 25.01
Тема:Хімічні властивості Водню.Заходи безпеки під час роботи з Воднем
Дз:Опрацювати параграф,виписати головне.Доповнити схему Застосування водню та виконати №2(а) на останньому фото
Виконане домашнє завдання принести на наступний урок.
Урок за 22.01
Тема:Гідроген. його характеристика,фізичні властивості,добування.Водень
Дз:Опрацювати параграф,виписати головне.
Виконане домашнє завдання надіслати на мою пошту Scherbinka92@gmail.com 22.01 до 20:00. Якщо виникнуть питання-я на зв'язку)
Урок за 18.01
Тема:Розв'язування вправ та задач
Виконайте завдання аналогічні до виконаних у класі
1. Допишіть рівняння
реакцій:
а) Ca + O2
→ б) S(IV) + O2 →
в) Аl + O2 → г)Ba + O2→
2. Під час горіння
літію масою 2,8 г утворився літій оксид масою 6 г. Яка маса кисню витратилася
на горіння? Укажіть речовини, що є реагентами і продуктами.
Виконане домашнє завдання надіслати на мою пошту Scherbinka92@gmail.com 18.01 до 20:00. Якщо виникнуть питання-я на зв'язку)
Урок за 15.01
Тема:Повітря,його склад. Колообіг Оксигену. Озон у атмосфері. Фізіологічна дія кисню. Охорона повітря від забруднень.
Домашнє завдання:Опрацюйте параграф 26,запропонуйте 5 шляхів подолання проблеми забруднення повітря на нашій планеті або розробіть пам'ятку "Бережіть повітря!(малюнок,плакат,листівку,ваше відео із закликом,буклет).
Виконане домашнє завдання надіслати на мою пошту Scherbinka92@gmail.com 17.01 до 20:00. Якщо виникнуть питання-я на зв'язку)
Урок за 12.01
Тема:Хімічні властивості кисню.Горіння.Поняття про оксиди
Домашнє завдання:Опрацюйте параграфи 24 та 25,виконайте №177,№178.
Виконане домашнє завдання надіслати на мою пошту Scherbinka92@gmail.com 12.01 до 20:00. Якщо виникнуть питання-я на зв'язку)
Урок за 27.11
Тема:Контроль знань з теми Початкові хімічні поняття
Контрольну роботу потрібно виконати на подвійному аркуші,сфотографувати мені та надіслати 27.11 до 20:00.Варіант виконуєте той,на якому ви сидите у класі.Тему закон збереження маси розглянемо додатково,її у контрольну я не двала
Тема. Початкові хімічні поняття
Варіант №1
1. рівень. Завдання 1-5 мають 4 варіанти відповідей.
У кожному завданні тільки одна
правильна.
Кожне правильно
виконане завдання – 0,5 балів. Загальна сума –
3 бали.
1. У наведеному
переліку вкажіть назви фізичних тіл:
а) вода;
б) алюміній;
в) воднь; г) цвях.
2. Вкажіть ряд у якому запропоновано тільки прості
речовин:
а) Cu, NaCl, Cl2; б) CuSO4, C2H6, H2O;
в) Br2,O2 , Al;
г) P, C2H6, O2.
3. За допомогою магніту можна розділити суміш:
а) тирсу і піску; б)
ошурок заліза і піску;
в)ошурок міді і сірки ; г) цукру і води.
4. Вкажіть оксид в якому валентність
елемента найменша : а) СаО; б) СО2 ; в) N2O; г) WO3.
5. Виберіть визначення терміну “молекула”
а)
найменша частинка речовини, яка має всі його властивості;
б) найменша,
хімічнонеподільна частинка;
в) частинка,
що має позитивний;
г)частинка,
що має негативний заряд.
6. Серед запропонованих речовин вкажіть зайву:
а) глюкоза;
б) вуглекислий газ;
в) водень;
г) вода.
2
рівень.Завдання7-8 мають на меті виявити відповідність.
До кожного ряду, позначеного літерою,
підберіть відповідний йому ряд, позначений цифрою. Кожне правильно
виконане завдання – 1 бал.
Загальна сума балів–2
7. Установіть
відповідність між відносною молекулярною
масою та хімічною формулою:
Хімічна формула |
відносна молекулярна маса |
1.
Н2SiO3 |
А. 90 |
2.
Fe(OH)2 |
Б. 142 |
3.
Na2SO4 |
В. 78 |
4.
Fe(OH)3 |
Г. 107 |
8. Встановіть відповідність між записом формули та поясненням
Запис формули |
Пояснення запису |
а) 7 Н2 |
1 сім атомів
Гідрогену |
б)
7Н |
2 сім молекул
водню |
в)
2Al2O3 |
3 дві молекули
(алюміній-два-о-три) |
г)
2Al2O3 |
4 два атоми
(алюміній-два-о-три) |
3 рівень. У завданні 9-10 розмістіть варіанти дій
(понять,
формул, характеристик) у правильній послідовності.
За правильно виконане завдання – 1.5бали.
9. Установіть послідовність дій під час розділення суміші цукру та
піску.
а) випарювання;
б) фільтрування;
в) розчинення у воді; г) кристалізація.
10.Установіть послідовність зростання валентності елемента N у сполуках з Оксигеном:
а) N2О3; б)N2О; в)NО2; г)NО.
4 рівень. Завдання 11-12 відкритої форми.
11-розв’яжіть задачу та запишіть
отримане вами число.
12- Заповніть таблицю.
За правильно оформлену та
розв’язану задачу – 2бали.
11. Вкажіть масову частку
Оксигену в речовині, формула якої СО2.
12. Заповніть таблицю:
Символ |
Назва |
№ номер |
Аr |
Заряд ядра атома |
№
періоду |
№
групи, яка підгрупа |
К –сть Протонів (р) |
К-сть Нейтронів ( n) |
К-сть Електронів ( е-) |
Al |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
39 |
|
|
|
|
|
|
Контрольна робота №1
Тема. Початкові хімічні поняття
Варіант №2
1 рівень.Завдання 1-6 мають 4 варіанти відповідей.
У кожному завданні тільки одна правильна.
Кожне правильно виконане завдання – 0,5 балів.Загальна сума – 3бали.
1. Вкажіть ряд у якому запропоновано
тільки складні речовин:
а) Cu, NaCl, Cl2; б) CuSO4, C2H6, H2O;
в) Br2, BaCl2, Al;
г) P, C2H6, O2
2.
Вкажіть неоднорідну суміш:
а) вода;
б) повітря;
в) розчин цукру;
г) сметана.
3. Вкажіть
суміш, яку можна розділити за допомогою води:
а) цукор і кухонна сіль; б)
ошурки заліза і міді;
в)ошурки міді і порошку сірки ; г) ошурки заліза і цинку.
4. Вкажіть відноснумолекулярну масу речовини,
формула якої ВаSO4:
а) 230; б) 142; в) 233; г) 146.
5. Яке з наведених явищ є фізичним:
а)
горіння свічки б) притухання яєць
в) скисання молока г) випаровування спирту
6. Серед запропонованих речовин вкажіть зайву:
а) кисень;
б) водень;
в) фосфор; г) вода.
2
рівень. Завдання7-8 мають наметі виявити відповідність.
До кожного ряду,
позначеного літерою, підберіть відповідний йому ряд, позначений цифрою. Кожне
правильно виконанезавдання – 1 бал.
Загальна сума балів–2
7.Встановіть відповідність між хімічною формулою
речовини та валентності першого елемента
Формула
речовини |
Валентність першого
елемента |
а)
Na2O |
1
IV |
б)
CaO |
2
III |
в)
CO2 |
3
I |
г)
Al2O3 |
4
V |
|
5
II |
8. Установіть відповідність між поняттями
та їх поясненням
а)
ознаки хімічних реакцій |
1.
змішування речовин |
б)
Умови виникнення і перебігу хімічних реакцій |
2.
зміна забарвлення |
3.
виділення газу |
|
4.
подрібнення і перемішування речовин |
3 рівень. У завданні 9-10 розмістіть варіанти дій (понять, формул, характеристик) у правильній послідовності.
За правильно виконане завдання – 1.5бали.
9. Установіть послідовність дій під час розділення суміші крейди, залізних
ошурок та кухонної солі.
а) випарювання;
б) фільтрування;
в) розчинення у воді; г) дія магніту.
10.Установіть послідовність
зростання валентності елемента Е у сполуках з Оксигеном:
а) Е2О5; б)ЕО; в)ЕО2; г)Е2О3.
4 рівень. Завдання 11-12 відкритої форми.
11- розв’яжіть задачу та запишіть отримане вами число.
12- Заповніть таблицю
За правильно оформлену та
розв’язану задачу – 2бали.
11. Вкажіть масову частку Феруму
в речовині, формула якої Fe2O3.
12. Заповніть таблицю:
Символ |
Назва |
№ номер |
Аr |
Заряд ядра атома |
№
періоду |
№
групи, яка підгрупа |
К –сть Протонів (р) |
К-сть Нейтронів ( n) |
К-сть Електронів ( е-) |
|
Літій |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+30 |
|
|
|
|
|
Урок за 13.11
Тема: Класифікація хімічних реакцій
Перегляньте відео та випишіть головне
Урівнювання хімічних реакцій
Домашнє завдання: Виконати завдання
P + O2 → P2O5
Na + Br2 → NaBr
Ba + O2 → BaO
H2 + S → H2S
Al + Cl2 → AlCl3
Виконане домашнє завдання надіслати на мою пошту Scherbinka92@gmail.com 13.11 до 20:00. Якщо виникнуть питання-я на зв'язку)
Урок за 13.10
Тема:Відносна молекулярна маса
Ця величина показує у скільки разів маса молекули більша за 1/12 маси атома Карбону і є безрозмірною величиною.
Пригадайте будову атома.
Поміркуй! Чому використовують не абсолютну, а відносну атомну масу молекули?
Якщо треба визначити відносну молекулярну масу речовини, то зовсім не обов’язково ділити масу речовини на 1/12 маси атома Карбону. Відносні атомні маси елементів уже визначені і подані у періодичній системі елементів.
Щоб обчислити відносну молекулярну масу речовини, потрібно додати відносні атомні маси атомів усіх елементів, що входять до складу молекули.
Для обчислення відносної молекулярної маси речовини, необхідно вміти знаходити відносні атомні маси елементів, що входять до складу речовини за періодичною системою елементів. При цьому обов’язково враховувати число атомів кожного елемента, що входять до складу молекули.
Приклад 1. Знайдемо відносну молекулярну масу води Н2О. Молекула води складається із двох атомів Гідрогену і одного атома Оксигену. У періодичній системі знаходимо атомну масу Гідрогену – Ar(H) = 1, та Оксигену – Ar(O) = 16. Звідси: Mr(H2O) = 2Ar(H) + Ar(O) = 2 • 1 + 16 = 18.
Після символу Mr у круглих дужках обов’язково зазначається формула речовини, відносну молекулярну масу якої обчислюємо. Відповідно знаходимо і масу молекули води.
m(H2O) = 2 а.о.м. + 16 а.о.м. = 18 а.о.м.
Відповідь: Mr(H2O) = 18.
Приклад 2. Обчислити відносну молекулярну масу сульфатної кислоти, що має формулу H2SO4.
Дано: H2SO4 | Ar(H) = 1 Ar(S) = 32 Ar(O) = 16 | Розв’язання: Mr(H2SO4) = 2Ar(H) + Ar(S) + 4Ar(O) = 2 • 1 + 32 + 4 • 16 = 2 + 32 + 64 = 98. |
Mr(H2SO4) – ? |
Відповідь: Mr(H2SO4) = 98.
Поміркуй! Чому термін «відносна молекулярна маса» не підходить до йонних сполук?
Нам відомо, що не всі речовини складаються з молекул. Існують речовини немолекулярної будови. Наприклад, кухонна сіль, формула якої NaCl, складається з йонів Na+ i Cl–. Термін «відносна молекулярна маса» для йонних сполук є неправильним, оскільки вона не містить молекул. У такому разі вживають інший термін: «відносна формульна маса». Позначення Mr зберігається і відносну формульну масу обчислюють так само як і відносну молекулярну масу.
Приклад 3. Визначити відносну формульну масу натрій хлориду.
Дано: NaCl | Ar(Na) = 23 Ar(Cl) = 35,5 | Розв’язання: Mr(NaCl) = Ar(Na) + Ar(Cl) = 23 + 35,5 = 58,5. |
Mr(NaCl) – ? |
Відповідь: Mr(NaCl)=58,5.
Поміркуй! Чому термін «відносна формульна маса» є універсальним?
Поняття «відносна формульна маса» може використовуватися до будь-якої формульної одиниці і є універсальною.
Для металів формульною одиницею є атом металу, а для речовин молекулярної будови – їхня молекула.
Приклад 4. Обчислити відносну формульну масу речовини Ca3(PO4)2.
Дано: Ca3(PO4)2 | Ar(Ca) = 40 Ar(P) = 31 Ar(O) = 16 | Розв’язання: Mr(Ca3(PO4)2 = 3Ar(Ca) + 2Ar(P) + 8Ar(O) = 3 • 40 + 2 · 31 + 8 • 16 = 120 + 62 + 128 = 310. |
Mr(Ca3(PO4)2) – ? |
Відповідь: Mr(Ca3(PO4)2) = 310.
Підсумок
- Відносна молекулярна маса Mr речовини (відносна формульна маса) дорівнює сумі відносних атомних мас елементів, які утворюють дану речовину.
- Для визначення відносної молекулярної маси необхідно:
- а) знайти у періодичній системі хімічних елементів Д. І. Менделєєва округлені значення відносних атомних мас необхідних елементів;
- б) ці значення помножити на число атомів елементів у формулі речовини;
- в) додати маси атомів усіх елементів.
Немає коментарів:
Дописати коментар