7-Б Основи здоров'я

Урок за 12.05

Тема:ВІЛ і СНІД

ВІЛ/СНІД: ПЕРЕДБАЧИТИ, УНИКНУТИ, НЕ ЗАХВОРІТИ.

ВІЛ/СНІД — хвороба відносна молода. Про неї їй почули наприкінці 80-х років минулого століття. Але якщо в 1988 році було лише 2 хворих на весь Радянський Союз, то в 2007 році тільки у Вінницький області — 1432 особи. Кількість інфікованих постійно зростає, але ще страшніше те, що хворіти можуть як дорослі, так і діти. І ніхто не може впевнено сказати: «Ні! Мене це не стосується! 

Страшна статистика

l  У світі від СНІДу вже померло понад 22 мільйонів осіб і ще понад 40 мільйонів — ВІЛ-інфіковані.

l  Щодня продовжують заражатися вірусом СНІДу близько 20 тисяч осіб, в основному молоді люди віком від 15 до ЗО років.

l  За даними прес-служби МОЗ, Україна посідає одне з перших місць у Європі за темпами поширення ВІЛ/СНІДу. На кінець 2005 року порівняно з 2000 роком кількість нових випадків інфікування зросла майже вдвічі, захворюваність на СНІД — майже в 4 рази, а смертність від СНІДу — у 3,8 разів.

l  Щодня в країні інфікується ВІЛ 39 осіб, помирає від СНІДу 8 громадян України.

 

Ми самі маємо знати, як передається інфекція, щоб уникати зараження.

Вірус ВІЛ є збудником і він є у сльозах, слині, поті, сечі. Але найбільша, тобто найнебезпечніша, концентрація його в крові, молоці матері й виділеннях статевих органів.

Тому науковці стверджують, що відомі такі шляхи інфікування ВІЛ-інфекцією:

1) від інфікованої матері до дитини;

2) під час статевого контакту, якщо він був не захищений;

3) у разі ушкодження шкірних покривів гострим предметом, яким користувалася інфікована людина, або під час переливання крові, що містить ВІЛ.

 

Навіть за єдиного контакту можна інфікуватися.

Україна посідає перше місце в Європі за темпами розповсюдження ВІЛ-інфекції, У світі найпоширеніший шлях передачі — статевий. У нас у державі через кров.

Пригадайте, коли можливий контакт із кров'ю іншої людини. Тож усі повинні вимагати, щоб маніпуляції проводили одноразовими інструментами або продезинфікованими. Дуже багато ВІЛ-інфікованих серед наркоманів.

Чому, на вашу думку? Тож не чіпайте використаних шприців. У голці шприца вірус зберігаєтеся більше трьох місяців.

Хвороба ВІЛ/СН1Д має три стадії:

1) період «вікна»;

2) безсимптомний період;

3) стадія СНІД.

l    Скільки триває період «вікна»?

Зазвичай від 2 до 12 тижнів з моменту зараження, але іноді — до 6 місяців.

l    Чого немає в крові під час цього періоду?

Антитіл до ВІЛ. Антитіла — це протеїни, які виробляє імунна система. За їх допомогою організм долає переважну більшість вірусних інфекцій (наприклад, грип). Проти деяких небезпечних інфекцій (наприклад, збудника поліомієліту) було створено вакцини, які стимулюють вироблення в організмі антитіл до них.

l    Яким буде результат тестування на ВІЛ у період «вікна»?

Буде отримано негативний результат, оскільки тестується саме наявність антитіл до ВІЛ, які ще не сформовані.

l    Чи може ВІЛ-інфікована людина заражати інших у період «вікна»?

Так, у цей період концентрація ВІЛ у крові дуже висока. Після появи антитіл вона різко знижується завдяки тому, що організм намагається боротися з інфекцією.

l    Як називають період до виникнення симптомів СНІДу?

Його називають безсимптомним періодом. У людей з безсимптомною стадією ВІЛ—інфекції часто спостерігаються збільшення лімфовузлів, пітливість, пронос, втрата ваги. Але це трапляється і при багатьох інших захворюваннях. Важливо знати, що не існує симптомів, характерних виключно для ВІЛ—інфекції.

l    Яка тривалість безсимптомного періоду?

Це індивідуально. Він може бути коротким чи, навпаки, тривалим — від шести місяців до десяти і більше років.

l    Чи існують препарати, що допомагають подовжити безсимптомний період ВІЛ-інфекції?

Так. На сьогодні розроблено низку антиретровірусних препаратів, що стримують розмноження ВІЛ і суттєво подовжують безсимптомний період ВІЛ-інфекції.

l    Як називають період з моменту виникнення симптомів СНІДу до смерті?

Це остання стадія ВІЛ-інфекції, яку називають СНІДом.

l    Яка тривалість цього періоду?

У середньому від шести місяців до двох і більше років.

l    Що відбувається з людиною на цій стадії?

На тлі загального імунодефіциту виникають різні захворювання — опортуністичні інфекції або злоякісні пухлини, що призводять до смерті.

l    Що таке опортуністичні інфекції?

Це захворювання, які виникають на тлі загального імунодефіциту, тобто ослабленого імунітету. Збудники цих захворювань зазвичай не є хвороботворними для звичайних людей.

Виконай вправу

•• Вправа «Оцінювання ризику ВІЛ-інфікування»

Біля кожного твердження укажіть скороченням ймовірність інфікуванням ВІЛ та СНІДОМ «Ризик високий», «Ризик низький», «Ризик відсутній».

1) користуватися туалетом у громадських місцях

2) доглядати хворого на СНІД

3) обробляти рану ВІЛ-інфікованого без гумових рукавичок

4) мати незахищені сексуальні контакти

5) повторно використовувати презервативи

6) дружній поцілунок

7) робити ін'єкції одним шприцом

8) купатися з ВІЛ-інфікованим

9) користуватися однією голкою для проколювання вух

10) утримуватися від статевих стосунків

11) ходити до школи разом з ВІЛ-інфікованими дітьми

12) бути покусаним одним комаром

13) робити насічки на шкірі ножем, яким користувалися інші

14) здавати кров на станції переливання крові

15) вживати їжу, приготовлену ВІЛ-інфікованим

16) плавати у басейні з ВІЛ-інфікованими

17) дружити з ВІЛ-інфікованим

18) цілуватися в губи

19) обнімати ВІЛ-інфікованого

20) робити ін'єкції одноразовим шприцом

21) користуватися спільною голкою для нанесення татуювання

22) користуватися бритвою іншої людини

23) сидіти за однією партою з ВІЛ-інфікованим

24) користуватися спільними голками для ін'єкцій

25) пити з однієї склянки з ВІЛ-інфікованим

26) користуватися спільною зубною щіткою

27) обробляти рану ВІЛ-інфікованого в гумових рукавичках

28) їздити в переповненому транспорті

 

Виконану вправу відправити на пошту до 20:00 12.05

Урок за 21.04

Тема:причини і наслідки вживання наркотиків



Домашнє завдання
Створити антирекламу вживанню наркотиків або малюнок на тему "Скажемо НІ наркотикам"

Виконане завдання надіслати мені  на електронну пошту Scherbinka92@gmail.com


Урок за 14.04

Тема:Хвороби цивілізації і реклама













Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми .підготувати "Шкодо-порадник"(6 порад). наприклад- "Їжте багато тістечок на ніч-і скоро не будете проходити в жодні двері"

Виконане завдання надіслати мені  на електронну пошту Scherbinka92@gmail.com

Урок за 07.04

Тема:Вплив найближчого середовища

Фізичне здоров`я – це заняття фізкультурою,спортом, раціональне харчування,достатній відпочинок, дотримання правил особистої гігієни Психічне і духовне здоров`я – це удосконалення рис, розвиток інтелектуальних здібностей, уміння долати труднощі, уміння приймати зважені рішення, керування емоціями. Соціальне благополуччя – це упевнена поведінка,доброзичливе спілкування, додержання розпорядку дня, успішне навчання, щира дружба

1. Вправа «Асоціативний кущ»

Скласти «портрет» соціально здорового учня.

            -  доброзичливі стосунки із членами родини

            - успішність в школі

            - толерантне ставлення до оточуючих

            - повага до старших

            - виконання законів суспільства

            - участь у суспільній роботі класу та школи

            -дотримання моральних норм суспільства

            - усвідомлене сприйняття інформації

2. Вправа «Згоден чи ні?»

• Родина, друзі — це ваше найближче оточення.

• Найближче оточення має завжди тільки позитивний вплив на підлітка.

• Стосунки з родиною та друзями формуються самі по собі. Цей процес не потребує зусиль.

• Дружба в підлітковому віці має особливе значення.  

• У родині все має підпорядковуватися інтересам підлітка.

• Основою спілкування з друзями і сім'єю є взаєморозуміння і довіра.

IІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів і повідомлення теми, мети та

завдань уроку

Я вам прочитаю одну історію, а ви слухаючи повинні дати відповіді на такі запитання

-         Чого навчає нас ця історія?

-         Що є основою справжньої та вірної дружби? (Вміння пробачати і ніколи не залишати друга в біді.)

-         Чи можна такий висновок застосувати і щодо стосунків у сім'ї, родині?  

Слухання історії «Два товариші»

ІV. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів 

Аналіз «золотого правила» моралі .Поясніть, що означає «золоте правило»: «Стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе».

VI. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу

Відкрийте зошити, запишіть чисто і тему уроку.

1.Найближче оточення дитини.

 2.Вплив родини і друзів.

3.Види підліткових компаній .

 Саме за таким планом ми сьогодні будемо працювати

ознайомити про вплив близьких і друзів на на вибір способу життя та формування звичок,про правила поведінки в підлітковому середовищі, як протидіяти негативному соціальному впливу,вчити налагоджувати партнерські стосунки з родиною і друзями; розвивати навички ефективного спілкування; виховувати прагнення  до особистісного самовдосконалення та саморозвитку.

1 Найближче оточення дитини.

 Вступне слово вчителя

— Родина, друзі, однокласники, вчителі, керівники гуртків, членами яких ви є, сусіди або знайомі, з якими ви часто бачитесь і спілкуєтеся, — це ваше найшлижче оточення.

- Хто з близьких чи друзів став для тебе взірцем? Чому?

2.Вплив родини і друзів.

Розповідаю матеріал с.93-94

Робота за підручником в групах

Розгляньте фотоілюстрації на с.93. Обговоріть уподобання людей, зображених на них. Як такі уподобання впливають на здоров`я підлітків?

-         Чи дружня атмосфера є у вашому класі?А що потрібно зробити для того,щоб ви стали ще дружнішими?( потрібно все робити разом, допомагати, підтримувати )

4. Оздоровлювальна вправа. Релаксація « Чарівна крамниця »

3.Види підліткових компаній .

Спілкуючись з ровесниками, ти маєш розрізняти їхній вплив на тебе : позитивний і негативний.

 Відкрийте підручник на с.94 і зачитайте приклади впливу однолітків.

 Поясніть прислів`я .

У народі кажуть : « З ким поведешся, від того й наберешся », « Скажи мені  хто твій друг, і я скажу, хто ти ».

Підручник с.94  « Види підліткових компаній »

Показую малюнки компаній. Діти визначають, яка саме це компанія.

Гра « Мішечок »

Дружні компанії

-         Толерантно й доброзичливо ставитися до думок і поглядів одне одного

-         Поважають і підтримують одне одного

-         Охоче приймають нових друзів

-         Не мають жорстких правил поведінки всередині групи

-         Не забороняють спілкуватися з іншими людьми поза групою

Небезпечні компанії

-         Мають ватажка й жорсткі правила поведінки

-         Вимагають повної підпорядкованості та відданості

-         Ставлення до інших зверхнє, агресивне. Можуть тиснути на оточуючих, глузувати з них, принижувати

-         Забороняють спілкуватися поза групою

-         Можуть бути поширені шкідливі звички

Який висновок можна зробити? Отже, щоб уникнути небезпеки для здоров`я, спілкуйся з дружніми компаніями.











Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми § 24.підготувати приклади поганого впливу реклам на людину
Додаткові (на вибір, за бажанням): підготувати презентацію родинного свята;
написати есе на теми «Один день мого життя: я серед друзів», «Один день мого  життя з родиною». 

Виконане завдання надіслати мені  на електронну пошту Scherbinka92@gmail.com

Урок за 20.01

Тема:Розвиток інтелектуальних навичок

Опрацюйте параграф 15 та зробіть рекламу на тему:"Вчитись-модно". Рекламу можна зробити у вигляді малюнків-листівок,плакатів,презентацій,розповіді,відео

Виконане завдання надіслати мені  на електронну пошту Scherbinka92@gmail.com

Урок за 11.01

Тема:Дивовижний мозок

Перш ніж ми розглянемо нашу тему уроку пропоную переглянути відео

Вивчивши цю тему ти:
  • дізнаєшся, за що відповідальні різні частини головного мозку;
  • визначиш, яка з півкуль головного мозку в тебе активніша;
  • потренуєшся стимулювати діяльність мозку;
  • дізнаєшся, як правильно харчуватися, щоб підтримувати діяльність мозку.

Ключ до ефективного навчання

Наш мозок містить 100 мільярдів активних клітин — нейронів. Кожен із нейронів набагато потужніший за найсучасніший комп’ютер. Однак справжня велич мозку виявляється у взаємодії нейронів. Підраховано, що кількість зв’язків між нейронами істотно перевищує кількість атомів у Всесвіті.

Якось відомий учений, озираючись на роки навчання, сказав: «У моїй школі сотні годин відводили на математику, мову та літературу, стільки ж часу — на географію, історію, інші науки. Тепер я запитую себе: скільки годин мене вчили того, як працює моя пам’ять? Скільки часу пішло на те, щоб навчити мене вчитися? Скільки годин навчальної програми відводять, щоб пояснити, як працює мій мозок? Відповідь одна: ніскільки! Іншими словами, мене не навчили головного — як послуговуватися своєю головою».

У цьому й наступному параграфах ти ознайомишся, за що відповідальні різні частини головного мозку людини, як працює твій мозок, як ефективно використовувати його можливості для розвитку інтелектуальних здібностей. Адже зрозуміти, як працює наш дивовижний мозок, означає знайти ключ до ефективного навчання.

Для чого головному мозку дві півкулі

Людський мозок складається з двох півкуль (мал. 37).


Кожна півкуля головного мозку виконує певні функції (мал. 37). Ліву півкулю умовно називають «мислителем», а праву — «митцем». Хочеш дізнатися, яка з півкуль головного мозку в тебе активніша, — виконай вправи швидко, не замислюючись(Письмово в робочих зошитах).

  • 1. Поплескай у долоні (мал. 38, а). Яка долоня зверху - права чи ліва?
  • 2. Схрести руки на грудях (мал. 38, б). Яка рука зверху - права чи ліва?
  • 3. Переплети пальці рук (мал. 38, в). Який палець зверху - правий чи лівий?
  • 4. Витягни вперед руку і наведи вказівний палець на будь-який предмет (мал. 38, г). Відтак по черзі заплющуй одне і друге око. Заплющуючи яке око — праве чи ліве — ти помічаєш, що палець переміщується відносно предмета?
  • Якщо у більшості випадків отримано відповідь «права», провідною у тебе є ліва (!) півкуля, і ти — переважно мислитель (розв’язуючи проблеми, зосереджуєшся на аналізі та подробицях), якщо «ліва» — маєш художню, творчу натуру (підходиш до розв’язання проблем нестандартно).

    Недоліком винятково лівопівкульного мислення є обмежена здатність сприймати нові ідеї та пристосовуватися до змін; правопівкульного мислення — недостатньо розвинені аналітичні здібності, складність у доведенні початої справи до логічного кінця.

    З огляду на це обидві півкулі з’єднані між собою мозолистим тілом (мал. 37). Ця складна перемикальна система містить сотні мільйонів активних нейронів. Завдяки їй ми сприймаємо інформацію з навколишнього світу цілісно, а те, над чим працюють одночасно ліва і права півкулі, запам’ятовується набагато легше. Наприклад, коли слухаємо пісню, слова сприймає ліва півкуля, а мелодію — права.

    Більшість сфер людської діяльності потребують поєднання цих двох типів мислення. Отже, якщо ти «мислитель», більше розвивай свою креативність (творчі здібності), а якщо «митець» — важливо розвивати логічне мислення і самодисципліну.

За що відповідають відділи головного мозку(записати до робочих зошитів)

Головний мозок складається з чотирьох відділів (мал. 39), які відповідають за наступне.

1. Стовбур — контролює інстинктивні функції тіла, зокрема дихання, обмін речовин. Його ще називають рептильним мозком через подібність до мозку холоднокровних рептилій.

2. Лімбічна система, або «мозок ссавців» — відповідає за емоції, відіграє важливу роль у запам’ятовуванні. Те, що зумовлює емоційне піднесення (радість, захват, цікавість), запам’ятовується набагато краще.

3. Кора головного мозку — керує сприйняттям, мисленням, мовою, свідомими діями.

4. Мозочок — «маленький мозок». Донедавна ввважалося, що він керує лише координацією рухів та рівновагою. Однак останні дослідження переконливо доводять його участь у процесах запам’ятовування, уваги і просторового мислення. Отже, та частина мозку, що відповідає за рух, відіграє важливу роль у навчанні. Стимулювання мозочка за допомогою руханок пробуджує інтелектуальні здібності. Особливо корисними є обертальні рухи. Пограйте в гру «Дзиґа», яка допоможе зняти напруження й освіжити мозок.

Станьте на безпечній відстані одне від одного і починайте кружляти з розкинутими руками. Ця вправа особливо ефективна, якщо під час обертання наспівувати протяжний звук «і-і-і». Він діє на мозок як своєрідний вітамін.

Якщо під час обертання в тебе запаморочилася голова — це означає, що ти обертаєшся надто швидко. Треба сповільнити рух, а відтак обернутися кілька разів у протилежному напрямку. Допоможе і прийом, який застосовують танцюристи: обрати на рівні очей будь-який предмет і фіксувати на ньому погляд під час кожного оберту.

Як налаштувати мозок на потрібну хвилю

Подібно до радіо- і телепередавача, наш мозок посилає сигнали на різних хвилях. У стані збудження він діє з однією частотою, у стані спокою і розслаблення — з іншою. У різних фазах сну довжина хвиль також різна:

  • глибокий сон — 0,5 — 3 коливань за секунду;
  • рання фаза сну — 4 — 7 коливань за секунду;
  • стан «розслабленої готовності» 8 — 12 коливань за секунду;
  • стан збудження — 13 — 25 коливань за секунду.

У стані надмірного збудження (страху або гніву) в мозку виділяються гормони, які блокують вищу нервову діяльність. Деякі з них практично «стирають пам’ять», і тому під час контрольної людина може показати гірші знання, ніж має. Сильні емоції знижують здатність людини приймати рішення.

Однак варто комусь заспівати пісню, як оточуючі одразу пригадують її слова; розказаний кимось жарт, цікава історія викликають у пам’яті безліч асоціацій. Це тому, що музика та історії настроюють мозок на довжину хвилі, яка відповідає стану «розслабленої готовності». Цікаво, що цей стан мозку найсприятливіший для навчання. Його можна досягти і за допомогою спеціальних вправ.

Навчіться виконувати вправи, які настроюють мозок на потрібну для ефективного навчання хвилю. Об’єднайтесь у 3 групи, підготуйтесь і потренуйтеся виконувати їх.

Група 1: вправа «Розслаблена готовність». Сядьте прямо, ногами упріться в підлогу. Злегка розгойдуйтесь вперед—назад верхньою частиною тіла. Відтак переведіть ці рухи в колові. Можете заплющити очі й поекспериментувати з рухами. Можливо, хтось захоче рухатися інтенсивніше, а хтось навпаки — припинити рух, відчуваючи його всередині. У такі миті з’являється відчуття зосередженості та спокою. Мозок відновлюється і водночас залишається активним.

Група 2: вправа «Спляча вісімка». Сядьте зручно, випрямте спину і розслабте плечі. Двічі глибоко вдихніть так, щоб спочатку відчути свій живіт, а потім — груди. Почніть малювати у повітрі кінчиком носа лежачу вісімку.

Думайте про те, що малюєте символ безкінечності. Зверніть увагу, яку вісімку малюєте — вузьку чи широку. Розфарбуйте її у приємний колір. Можна змінити напрямок руху — почати малювати в протилежному напрямку. Стежте очима за кінчиком носа. Виконуйте вправу не менш як 1 хвилину.

Група 3: вправа «Непомітні рухи». Сядьте прямо, розправте плечі, підніміть голову. Спробуйте з розплющеними очима зробити головою маленькі рухи — найменші з тих, які можна помітити. Це може бути похитування зліва направо чи рухи підборіддям вперед—назад, вгору—вниз.

Заплющіть очі й сконцентруйтеся на цих мініатюрних рухах. Коли людина настільки уважна, що помічає найнепомітніші рухи, її мозок працює як у детектива: він абсолютно спокійний і максимально зібраний.

Як правильно живити мозок

Обмін інформацією між нейронами мозку супроводжується електричними імпульсами. Потужність такого імпульсу — 25 ват. Цього достатньо для увімкнення невеликої лампочки.

Це пояснює величезну потребу мозку в енергії. Маса мозку дорослої людини становить приблизно 2% маси її тіла, однак він споживає до 20% енергії. Джерело цієї енергії — кисень і поживні речовини. Прогулянки на свіжому повітрі та фізичні вправи допомагають наситити мозок киснем, а збалансоване харчування — енергією та усіма необхідними поживними речовинами. Будь-яке обмеження, спричинене нерозумними дієтами чи дефіцитом мікроелементів (йоду, заліза), призводить до послаблення мозкової діяльності.

Кілька порад, як правильно харчуватися

  • Вранці обов’язково снідай. На сніданок їж фрукти, багаті на калій і вітамін С (апельсини, банани, абрикоси чи курагу, смородину), інші сезонні фрукти.
  • Обід починай з овочевого салату.
  • До щоденного меню включай рибу, горіхи, рослинні жири, адже риб’ячий жир та олії відіграють вирішальну роль у створенні «інформаційних волокон мозку». Денна норма споживання цих жирів невелика — одна чайна ложка. Однак без неї мозок втрачає координацію, пам’ять та інші свої функції.
  • Для збагачення мозку киснем щодня гуляй на свіжому повітрі, виконуй фізичні вправи.
  • Пий більше води. 8 склянок води, соку, узвару, трав’яного чаю очистять організм від токсинів. Кава, чорний чай, солодкі газовані напої, навпаки, призводять до зневоднення організму. Тому краще пити чисту джерельну воду.
  • На більшості території України існує природний дефіцит йоду, що загрожує розвиткові інтелекту. Щоб запобігти негативному впливу йододефіциту, треба вживати йодовану сіль.

Домашнє завдання:підготувати повідомлення про прийоми, які допомагають Вам вчитися (швидше читати, писати, запам’ятовувати).  

Виконане завдання надіслати мені  на електронну пошту Scherbinka92@gmail.com

Урок за 12.10

Тема: Безпека пасажира. Небезпечні вантажі. Дорожньо-транспортні пригоди

Перегляньте будь ласка картинки до уроку та опрацюйте параграф 5,6
























Домашнє завдання
Виконайте завдання. Виконані завдання надіслати мені 12.10 до 20:00 на електронну пошту Scherbinka92@gmail.com







Немає коментарів:

Дописати коментар