Критерії оцінювання
навчальних досягнень учнів з хімії
Визначальними в оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів з
хімії є особистісні результати пізнавальної діяльності, в яких відображаються
загальнопредметні компетентності, набуті учнями в процесі навчання.
За відмінностями між обсягом і глибиною досягнутих результатів,
ступенем самостійності у виконанні завдань, здатністю використовувати
знання у нових ситуаціях виокремлено рівні навчальних досягнень
учнів, що оцінюються за 12бальною шкалою.
Кожний наступний рівень вбирає в себе вимоги до попереднього, а
також додає нові характеристики.
При оцінюванні рівня навчальних досягнень з хімії
враховується:
– оволодіння хімічною мовою як засобом відображення знань про
речовини і хімічні явища;
– рівень засвоєння
теоретичних знань;
– сформованість
експериментальних умінь, необхідних для виконання хімічних дослідів,
передбачених навчальною програмою;
– здатність учнів
застосовувати набуті знання на практиці;
– уміння розв’язувати
розрахункові задачі.
Усі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за
характеристиками, наведеними в таблицях.
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
- При оцінюванні
рівня навчальних досягнень з хімії враховується:
- Рівень засвоєння теоретичних знань;
- Оволодіння хімічною мовою як засобом відображення знань про речовини і хімічні явища;
- Сформованість експериментальних умінь, необхідних для
виконання хімічних дослідів, передбачених навчальною програмою;
- Здатність учнів застосовувати набуті знання на практиці;
- Уміння розв'язувати розрахункові задачі.
Оцінювання теоретичних знань
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня
(учениці) |
Початковий |
1 |
Учень
(учениця) розпізнає деякі хімічні об’єкти (хімічні символи, формули, явища,
посуд тощо) і називає їх (на побутовому рівні) |
2 |
Учень
(учениця) описує деякі хімічні об’єкти за певними ознаками |
|
3 |
Учень
(учениця) має фрагментарні уявлення з предмета вивчення і під керівництвом
вчителя може відтворити окремі його частини |
|
Середній |
4 |
Учень
(учениця) відтворює деякі факти, що стосуються хімічних сполук і явищ |
5 |
Учень
(учениця) відтворює окремі частини навчального матеріалу, дає визначення
основних понять |
|
6 |
Учень
(учениця) послідовно відтворює значну частину навчального матеріалу |
|
Достатній |
7 |
Учень
(учениця) відтворює навчальний матеріал, наводить приклади, з допомогою
вчителя порівнює хімічні об’єкти |
8 |
Учень
(учениця) логічно відтворює фактичний і теоретичний навчальний матеріал,
застосовує знання в стандартних умовах, порівнює, класифікує хімічні об’єкти |
|
9 |
Учень
(учениця) володіє знаннями основоположних хімічних теорій і фактів, наводить
приклади на підтвердження цього, аналізує інформацію, робить
висновки |
|
Високий |
10 |
Учень
(учениця) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання на практиці,
узагальнює й систематизує інформацію, робить аргументовані висновки |
11 |
Учень
(учениця) володіє засвоєними знаннями і використовує їх у нестандартних
ситуаціях, встановлює зв’язки між явищами; самостійно знаходить, оцінює і
використовує інформацію з різних джерел згідно з поставленим завданням;
робить узагальнювальні висновки |
|
12 |
Учень
(учениця) має системні знання з предмета, аргументовано використовує їх, у
тому числі в проблемних ситуаціях; аналізує додаткову інформацію; самостійно
оцінює явища, приймає рішення, висловлює судження, пов’язані з речовинами та
їх перетвореннями |
Оцінювання практичних
робіт
Практична робота – це метод навчання хімії, який
передбачає самостійне виконання учнями дослідів протягом уроку за інструкцією
підручника або без неї після вивчення теми або розділу курсу хімії з метою
вдосконалення вже набутих знаньі умінь на практиці та їх перевірки.
Головна мета практичних робіт дати учням конкретні знання
про речовини та явища, що вивчаються, і
прищепити практичні навички та уміння.
Завдання практичних робіт полягає у вдосконаленні
експериментальних умінь та навичок учнів з хімії. На відміну від лабораторних
дослідів практичні роботи проводяться відразу ж після вивчення відповідних
питань програми, якоїсь підтеми, теми, або розділу. Інакше вони втратять свою
методичну цінність.
Рівні навчальних досягнень |
Характеристика навчальних досягнень учнів |
Початковий |
Учень
(учениця) знає правила безпеки під час проведення практичних робіт, виконує
найпростіші хімічні досліди під керівництвом вчителя |
Середній |
Учень
(учениця) складає прилади; з допомогою вчителя виконує окремі хімічні досліди
згідно з інструкцією, описує хід виконання дослідів |
Достатній |
Учень
(учениця) самостійно виконує практичні роботи згідно з інструкцією, описує
спостереження, робить висновки |
Високий |
Учень
(учениця) виконує хімічні експерименти, раціонально використовуючи обладнання
і реактиви; описує поетапні спостереження; складає звіт, що містить
обґрунтовані висновки; виконує експериментальні задачі за власним планом |
Оцінювання розв’язування розрахункових задач
Рівні навчальних досягнень |
Характеристика навчальних досягнень учнів |
Початковий |
Розв’язування
задач не передбачене |
Середній |
Учень
(учениця) складає скорочену умову задачі; робить обчислення лише з готовою
формулою |
Достатній |
Учень
(учениця) наводить потрібні формули речовин і рівняння реакцій; розв’язує
задачі, користуючись алгоритмом |
Високий |
Учень
(учениця) самостійно і раціонально розв’язує задачі; розв’язує комбіновані
задачі |
Критерії оцінювання контрольних робіт
Для контрольної перевірки знань
необхідно використовувати завдання різної форми і різних рівнів складності.
Завдання для контрольної роботи мають опиратися не тільки на базові знання
учнів, а й на вміння їх застосовувати. Тому необхідно включати завдання, що
вимагають від учнів описувати і характеризувати, порівнювати й класифікувати,
використовувати діаграми, таблиці та графіки, надавати або вибирати пояснення,
формулювати пояснення причинно-наслідкових зв’язків, розв'язувати проблемні
завдання, висловлювати свою думку та позицію. До контрольної роботи мають
включатися завдання
як у тестовій формі так і відкритих з короткою та розгорнутою відповіддю.
Контрольні роботи оформляються в
зошиті для контрольних робіт або на окремому аркуші (зі штампом навчального
закладу) та зберігаються протягом року.
Оцінювання контрольних робіт
Рівні навчальних досягнень |
Характеристика навчальних досягнень учнів |
Початковий |
Не всі завдання контрольної
роботи опрацьовані;
відповіді неправильні або дуже поверхові; розв’язки контрольних задач
відсутні або мають велику кількість помилок. |
Середній |
Всі завдання контрольної
роботи опрацьовані;
відповіді на суттєву кількість питань дуже стислі або поверхові; розв’язки
контрольних задач містять значну кількість неточностей. |
Достатній |
Всі завдання контрольної
роботи опрацьовані;
відповіді на деякі питання недостатньо змістовні; наведені в цілому правильні
розв’язки більшості контрольних задач, може
допускати несуттєві помилки. |
Високий |
Всі завдання контрольної роботи опрацьовані глибоко й ґрунтовно; містять
змістовні відповіді на теоретичні питання; наведені правильні розв’язки комбінованих
задач. |
Немає коментарів:
Дописати коментар