7-А та 7-Б Біологія

Урок за 13.05

Тема:Поняття про екосистему,популяцію та чинники середовища


складання опорного конспекту

·    Середовище існування – це та частина природи, яка оточує живі організми і взаємодіє з ними.

Які є середовища існування?



·    Екологічні чинники (повідомлення учнів про чинники середовища та заповнення таблиці) - це умови середовища існування, що прямо чи опосередковано впливають на організм протягом його розвитку.

Розрізняють абіотичні, біотичні та антропогенні екологічні чинники.

Абіотичними називаються чинники неживої природи з їх хімічними і фізичними властивостями. Це температура, світло, вологість повітря, вітер, атмосферний тиск, іонізуюче випромінювання, рельєф місцевості, сольовий склад води, склад ґрунту тощо.

Без води, повітря й гірських порід неможливе існування живого. Так, вода є речовиною, що забезпечує перебіг таких процесів життєдіяльності, як перенесення поживних речовин у живих організмах. Цю функцію вона виконує завдяки властивостям текучості й здатності розчиняти інші речовини.

Повітря містить кисень, необхідний для дихання, і вуглекислий газ, потрібний рослинам для утворення органічних речовин.

Біотичні - це чинники живої природи, обумовлені взаємодією організмів між собою. Кожен організм відчуває на собі вплив інших живих істот, сам впливає на них, вступає у взаємозв’язки з представниками свого та інших видів.

Антропогенні чинники виникають унаслідок діяльності людини. Вони можуть спричиняти зміни середовища життя організмів або прямо впливають на них.

Екологічні чинники впливають на організми як подразники, зумовлюючи пристосувальні зміни у будові і процесах життєдіяльності організму.

Усі екологічні чинники, що забезпечують життя на Землі, тісно пов’язані між собою. Рослини не можуть існувати без сонячного тепла і світла, води, повітря, мінеральних речовин у ґрунті.

Пристосувальні властивості організмів залежать від інтенсивності впливу на них екологічних чинників. Один і той самий чинник середовища неоднаково впливає на різні організми, що співіснують разом. Наприклад, сильний вітер може завдати шкоди високим деревам, особливо тим, що ростуть на відкритому місці, і не впливає на трав’янисту рослинність.

 

 

 

 

Тип чинників

Характеристика чинників

Абіотичні

Чинники неживої природи — фізичні та хімічні умови середовища (температура, вологість, світло, рух повітряних мас (вітер), течія і солоність води, опади, сніжний покрив, магнітне поле Землі)

Біотичні

Під біотичними чинниками середовища розуміють взаємний вплив живих організмів один на одного. Умовно біотичні чинники можна розділити на внутрішньовидові й міжвидові

Антропогенні

Це чинники, зумовлені діяльністю людини (забруднення середовища, необмежене полювання, руйнування середовища існування тощо)

·    Популяція — це сукупність особин одного виду, які відтворюють себе протягом великої кількості поколінь і тривалий час займають певну територію, функціонуючи й розвиваючись в одному або ряді біоценозів.

·    Екологічна структура популяції — це її стан на певний момент (кількість та густота особин, їх розміщення у просторі, співвідношення груп за статтю й віком, морфологічні, поведінкові й інші особливості).

Структура популяції являє собою форми адаптації до умов її існування, є своєрідним віддзеркаленням природних сил, які на неї впливають. Нинішня структура тієї чи іншої популяції відбиває водночас як минуле, так і потенційне майбутнє угруповання.

·    Екосистема — це сукупність угруповань живих організмів та середовища їх існування, які пов’язані між собою численними зв’язками й утворюють єдину систему, до складу якої входять як живі, так і неживі компоненти.

Кожен вид організмів у процесі свого історичного розвитку пристосовується до певних умов існування, що визначає його ареал. Взаємодія популяцій виду з усім комплексом екологічних факторів певного середовища існування, зокрема з популяціями інших видів, визначає місце його популяцій у системі біогеоценозу — екологічну нішу.

·    Екологічна ніша — положення виду в системі біогеоценозу, зумовлене його взаємодією з іншими видами, а також умовами середовища існування.

На відміну від ареалу, екологічна ніша є не лише просторовим поняттям. Вона містить у собі й сукупність умов життя всередині екосистеми, прийнятні для виду, і харчові взаємини виду з іншими видами угруповання.

Домашнє завдання

Вправа  Опишіть тварину залежно від абіотичних факторів. Наприклад.

Борсук звичайний - нічна, теплокровна тварина, холодостійка, потребує помірної кількості вологи.

Квакша звичайна ,Скорпіон кримський,Тарантул степовий,Вовк,Лисиця. 


Урок за 15.04

Тема:Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграція

Біологічний диктант

Закінчіть речення, вставте пропущені слова

     1.            Учені, які зробили внесок у розвиток етології: Ніколас Тінберген, ________.

     2.            Етологія - це наука, що вивчає ________.

     3.            Інстинкти належать до ________ поведінки.

     4.            Цілеспрямоване сприйняття та опис поведінки тварини називають ________.

     5.            Етограма - це реєстрація ________. 

     6.            У гніздо пташки під час вивчення знакових стимулів поклали не  справжнє яйце, а його ________. 

     7.            Ссання молока малям теляти є поведінкою ________.

     8.            Научінням називають зміну індивідуальної  ________.

     9.            Кожен вид птахів має свою особливу форму гнізда; гніздування належить до ________.

10.            Левеня в складі прайду вперше прийшло до водойми; воно п'є воду, повторюючи дії родичів. Таке научіння належить до ________.

11.            Якщо першим об'єктом, який рухається, каченя бачить людину, то воно слідуватиме за нею. Це закарбування в пам'яті називають ________.

12.            У клітці птахів стоїть годівниця з отвором, через яку птах може дістати корм, але зробить він це після багаторазових повторів за допомогою методу ________.

Вправа «Знайди пару»

Установити відповідність між явищем та його прикладом.

 

Явище

Приклади:

А.   Навчання

 

Б.    Безумовний рефлекс

 

В.   Інстинкт

 

Г.    Умовний рефлекс

 

Приклади:

                 1.            реакція собаки на кличку ;

                 2.            їжаки в разі появи небезпеки згортаються в клубок;

                 3.            мисливці помітили, що вовки, почувши гуркіт гелікоптера, почали ховатись у хащі, а не вибігати на простір, як це робили раніше;

                 4.            діставання мавпою банана за допомогою палиці ;

                 5.            захист самцем кладки  яєць ;

                 6.            аби співати шлюбну пісню, самцю треба слухати інших самців своїх ;

                 7.            рух кота до холодильника у відповідь на звук його дверей;

                 8.            слони змінили свою поведінку відтоді, як на них стали полювати з рушницями: почали пастися переважно серед дерев;

                 9.            птах будує гніздо;

            10.            дитинчата мавпи тримаються за шерсть матері;

            11.            досвідчена білка, на відміну від молодої, гризе горіх із найуразливішого місця — борозенки на шкаралупі.

 


Домашнє завдання:­   Користуючись різними джерелами інформації, підготуйте міні-проект на тему «Як тварини користуються знаряддями праці» або "У яких тварин найяскравіше виражений «інстинкт дому»?.

Урок за 13.04

Тема:Поведінка тварин,методи її вивчення.вроджена та набута поведінка.Лабораторне дослідження:спостереження за поведінкою тварин





Домашнє завдання:Виконайте лабораторне дослідження

Лабораторне дослідження №5

 

Тема: СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА ПОВЕДІНКОЮ ТВАРИН.

Мета: навчитися спостерігати за поведінкою тварин та складати етограми тварин.

Обладнання:  ручки,  годинник,  система   знаків  для  запису  послідовності виділених елементів поведінки, відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=NAMO4tGjfWc

(сторінка відео для проведення спостереження)

Хід роботи:

1.  Обраний об’єкт помістити на видному місці.

2.      Створить систему зручних значків для запису послідовності виділених елементів поведінки.

3.  Для спостереження відведіть певний час.

4.  Заповніть таблицю етограму.

Приклад запису етограми: ←▲↑↓⁕▲∞←▲☼→

 

ЕТОГРАМА ПОВЕДІНКИ КАРАКАТИЦІ

Час

спостереження

Поведінка тварини (спостереження за каракатицею) Запис етограми по відео

фрагменту

Система умовних знаків

 

 

 

3 хвилини

 

* припинення руху

рух вгору

рух вниз

рух вправо

рух вліво

зміна забарвлення та форми

напад

харчування

 

Висновок:

1.  Що таке етологія?

2.  Що таке етограма?

3.  Простою чи складною була поведінка каракатиці?

5.  В чому полягала складність чи простота поведінки?

6.  Доцільною чи недоцільною була поведінка каракатиці?

Домашнє завдання  надсилати мені на електронну пошту scherbinka92@gmail.com

Урок за 08.04

Тема:Контрольна робота з теми:Процеси життєдіяльності тварин

Контрольну можна знайти відкривши посилання
join.naurok.ua

У Вас після відкриття є 1 спроба та 45 хвилин

Код доступу 4799423

Завдання необхідно виконати до  8 квітня 23:00


Урок за 06.04

Тема:Розвиток тварин(з перетворенням та без перетворення). періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження:Вивчення віку тварин 
Виконайте лабораторне дослідження за посиланням


Домашнє завдання за 01.04 та 06.04 надсилати мені на електронну пошту scherbinka92@gmail.com

Урок за 01.04

Тема:розмноження та його значення. форми розмноження тварин.Статеві клітини та запліднення


Домашнє завдання:Виконайте вправи
1)Розв'яжіть кросворд
1._ _ т
2. _ _ _ _ в _ _
3. _ _ _ а _ _
4. _ _ р_ _ _
5._ и _ _ _ _
6._ _ _ н
7. _ и _ _

1 – найбільша тварина на Землі (кит)

2 – птах найхолоднішого материка Землі (пінгвін)

3 – найшвидша наземна тварина (гепард)

4 – найбільший сучасний птах Землі (страус)

5 – найвища тварина на Землі (жирафа)

6 – найбільша тварина суходолу (слон)

7 – найбільша кішка на Землі (тигр)

2. Вибрати три відповіді із шести запропонованих:

     2.1  Які тварини здатні до нестатевого розмноження?

1) клоп-черепашка

          2) аурелія

          3) інфузорія-туфелька

4) річковий рак

5) павук-сріблянка

6) гідра прісноводна

 

2.2    Які  організми здатні до  статевого розмноження?

          1) амеба протей

          2) аурелія

          3) евглена зелена

4) мокриця

5) гідра прісноводна

6) дизентерійна амеба

3. Заповнення таблиці.            

              Тварини

Особливості  статевих  систем( обрати:роздільностатеві,гермафродити,партеногенез)

Губки

Кишковопорожнинні


Плоскі черви

Круглі черви


Кільчасті  черви


Молюски:

-         Черевоногі

-         Двостулкові

-         Головоногі

 


Членистоногі:

-         Ракоподібні

-         Павукоподібні

-         Комахи

 


Хребетні


    Виконане Дз принести на наступний урок      

Урок за 21.01
Тема:Практична робота №2:Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у птахів

Перегляньте відео та виконайте практичну роботу на подвійних листочках












Виконану практичну роботу принести на наступний урок 

Урок за 19.01

Тема:Різноманітність птахів.роль птахів в екосистемах,значення для людини

Перегляньте відео


Ознайомтеся з теоретичним матеріалом

     Птахи не бояться показати себе. Їх голоси чути в лісі, і в полі, і на берегах водоймищ. Їм немає чого ховатися - в разі небезпеки піднімаються в повітря. Наявність пір’я і добре розвинутих крил - характерні ознаки цих тварин. У окремих птахів слабі крила, і за їх допомогою неможливо підняти важке тіло у повітря. Такі птахи бігають по землі, є навіть безкрилі: це страуси, ківі, пінгвіни.

     Живляться різноманітною їжею: тваринного, рослинного походження, є що живляться переважно нектаром, як комахи ( колібрі ).

      Птахи мають різні розміри, забарвлення, пір’я. Більшість птахів будує гнізда, а деякі підкладають яйця в гнізда інших. Що це за птах?

     Загалом птахи дослідженні краще ніж звірі. Їх легко помітити в польоті, розпізнати по співу, часто за яскравим забарвленням.

Клас Птахи поділяється на 3 надряди.   

Виступи учнів (випереджувальні завдання)

1. «Надряд Пінгвіни»

Надряд Пінгвіни представлений 1 рядом. Нечисленна - 16 видів, досить спеціалізована група птахів. Літати ці птахи не можуть, оскільки передні кінцівки в них перетворені на ласти. Суходолом пересуваються повільно, тримаючи тіло вертикально. Дорослі, рухаючись по кризі, лягають на черево і ковзають, відштовхуючись усіма чотирма кінцівками. Кіль добре розвинений, м’язи становлять понад 1/4 маси всього птаха. Ноги розміщені далеко позаду. Це обумовлює вертикальне положення тіла при пересуванні суходолом. Такому положенню тулуба допомагає жорсткий хвіст, на який пінгвіни спираються. Пір’я дуже густе і нагадує лусочки. Линяють раз на рік на суходолі і при цьому нічого не їдять.

2. «Надряд Безкілеві»

Надряд Безкілеві складається з  4 рядів: страуси, ківі, нанду, казуари.

Ряд Африканські страуси

Найбільші сучасні птахи представлені єдиним видом — африканський страус. Дорослі самці досягають у висоту 260–275 см. Маса в середньому дорівнює 50 кг, найбільші особини мають масу 90 кг. Характерна наявність на ногах лише двох пальців (єдиний випадок серед сучасних птахів). Крила відносно великі. Під час швидкого бігу птах їх розпускає.

Ряд Американські страуси, або Нанду

Великі нелітаючі птахи, однак значно менші за африканських страусів. Зріст самця — близько 150 см, маса — приблизно 30 кг. Крила розвинені порівняно добре. Два види розповсюджені у степових зонах Південної Америки. Найвідоміший — нанду звичайний. Насиджує яйця лише самець,  він також доглядає пташенят після вилуплювання. Іноді птахів розводять як напівсвійських.

Ряд Ківі

Найменші серед нелітаючих безкілевих птахів. Розміром із велику курку, маса — 2–3 кг. Тіло міцне, з короткою шиєю, ноги відносно короткі, чотирипалі. Дзьоб дуже довгий, злегка загнутий донизу. Крила зачаткові, хвоста немає. Розповсюджені у Новій Зеландії. Спосіб життя нічний.

Ряд Казуари

Казуари — це великі нелітаючі птахи, близькі родичі ему і — більш далекі —африканського страуса, нанду і ківі. Сьогодні існують три види казуарів. Деякі птахи живуть у глибині лісу, інші виходять на прогалини і навіть можуть бродити садибами. Витягнувшись у повний зріст, дорослий самець може позирнути на людину зверху вниз, а його маса може перевищувати 50 кілограмів. Дорослі самки ще вищі і більші — до 73 кілограмів. З усіх птахів, які нині живуть на землі, більший тільки страус. Проте зазвичай казуари здаються меншими на зріст, ніж насправді, бо ходять, звісивши голову і тримаючи спину паралельно землі.Вони мають блискуче чорне пір’я, а їх ноги вкриває луска. На ногах — лише по три пальці, і середній з них озброєний грізним кігтем, схожим на кинджал. У казуарів великі карі очі і довгий вигнутий дзьоб, а на голові шолом — високий роговий виріст.

3. «Надряд Кілегруді»

 Надряд Кілегруді налічує 24 ряди.

 Це найчисленніша група птахів, які вміють літати, мають кіль і пневматичні кістки.

Основні ряди кілегрудих:

·         куроподібні,

·         голубоподібні,

·         дятлоподібні,

·         соколоподібні,

·         совоподібні,

·         гусеподібні,

·         лелекоподібні,

·         журавлеподібні,

·         горобцеподібні.

Ряд Куроподібні

Куроподібні — відокремлена група наземних і деревних рослиноїдних птахів, що мешкають повсюдно. В основному це птахи середнього розміру, маса перепела — 80–120 г, глухаря — до 6 кг.

Ряд Гусеподібні

Гусеподібні — великі і середні за розміром птахи, рідше менших розмірів. Найбільший представник ряду в нашій фауні — лебідь-шипун — досягає маси 13 кг, найдрібніший — чирок-свистунок — 200–300 г.

Ряд Соколоподібні

 Різноманітні за величиною та за зовнішнім виглядом птахи з гачкувато загнутим дзьобом. Кігті в тій чи іншій мірі загнуті. Біологічно найчастіше є хижаками. Розміри коливаються від значних до досить великих: кондор має загальну довжину 110–115 см, розмах крил — близько 3 м, масу — 10–12 кг, у той час, як сокіл-крихітка має довжину тіла 14–15 см, а масу 35 г.

Ряд Совоподібні

Сови не є близькими родичами Соколоподібних, проте мають з ними багато спільних ознак, які виникли завдяки схожим умовам життя. Так, совам притаманний гачкуватий дзьоб, кігті у них гострі і сильно загнуті. Але у зв’язку з нічним способом життя вони виробили багато своєрідних ознак власної будови. Їх оперення із м’якого, дуже густого пір’я, яке не є щільним, тому політ безшумний. У пошуках здобичі вони орієнтуються в основному за допомогою слуху, що дуже добре розвинений. Добре розвинені вушні раковини, а перед вушними отворами є шкірясті складки, що посилюють звук. Очі дуже великі, і птахи добре бачать навіть уночі. Голова надзвичайно рухлива, здатна обертатися на 270°.

Ряд Журавлеподібні

Птахи, які належать до ряду Журавлеподібні, мають довгі шию, дзьоб і ноги, що дають змогу швидко бігати. Завдяки видовженій трахеї, мають можливість видавати голосні трубні звуки. Розповсюджені майже скрізь по болотах і степах.

Найбільш поширеним є сірий журавель — великий птах до 120 см заввишки і масою 6 кг.

Ряд Дятлоподібні

Дуже спеціалізовані деревні птахи дрібних та середніх розмірів, що гніздяться на деревах і живляться їх насінням, плодами, а також комахами, що живуть у корі й деревині. Наші дятли мають долотоподібний дзьоб, короткі лапи із загнутими кігтями.

Ряд Горобцеподібні

Найчисленніший ряд, який налічує близько 5 тис. видів, тобто більше половини всіх сучасних птахів. Найдрібніший птах — корольок — має масу 5–6 г; а найбільший — крук — 1100–1500 г. Більшість горобцеподібних є мешканцями лісів та чагарників; кількість наземних видів порівняно мала, серед горобцеподібних немає  водяних птахів.

 «Екологічні групи птахів за місцем проживання та способом споживання їжі»

Виділяють 12 екологічних груп птахів:

*      лісові;

*      болотяні;

*      птахи відкритих просторів;

*      птахи, що живуть біля водойм;

*      кроногніздні;

*      кущогніздні;

*      дуплогніздні;

*      нірні;

*      комахоїдні;

*      зерноїдні;

*      хижі;

*      всеїдні.

«Значення птахів у природі та житті людини».

Значення птахів на нашій планеті важко переоцінити. Комахоїдні – регулюють чисельність комах, рослиноїдні сприяють поширенню плодів і насіння, хижі птахи є санітарами, виробляють біологічне добриво-гуано, рятують наші поля та сади від нашесть комах-шкідників і мишоподібних гризунів, прикрашають природу, є об’єктом промислу.

 Від свійських птахів отримують м'ясо, яйця, пух, пір’я, добрива. Їх тримають для естетичного задоволення.

 Та водночас птахи можуть завдавати шкоди, полюючи на дрібних птахів, зіткнення з літаками призводить до серйозних аварій. Здійснюючи перельоти, птахи можуть переносити інфекційні захворювання: орнітози, енцефаліти, грип.

Виконайте вправу. Поставте + якщо твердження правильне і – якщо неправильне

1.      Пінгвіни мають добре розвинені крила.

2.      До класу Птахи належить приблизно 8500 видів.

3.      Усі птахи здатні до польоту.

4.      Більшість птахів мають кіль.

5.      Надряд Кілегруді складається з 24 рядів.

6.      Безкілеві добре літають.

7.      Всі Кілегруді водоплавні птахи.

8.      У сови голова обертається на 270°.

9.      Найбільший птах на Землі – африканський страус.

10.  Серед горобцеподібних немає водоплавних птахів.

Домашнє завдання:підготувати інформацію про птаів-рекордсменів

Домашнє завдання: надсилати мені на електронну пошту scherbinka92@gmail.com

Урок за 14.01

Тема:Розмноження і розвиток птахів.Виводкові та нагніздні птахи

Перегляньте відео,зробіть записи головного

Домашнє завдання:Підготувати кросворд на 7 запитань на тему Птахи або інформацію про будь-якого представника класу Птахи нашого краю.

Домашнє завдання: надсилати мені на електронну пошту scherbinka92@gmail.com

Урок за 7-А 11.01,7-Б 12.01

Тема:Загальна характеристика класу Птахи.Внутрішння будова і особливості життєдіяльності

Перш ніж Ми розглянемо нашу тему уроку пропоную письмово у зошитах виконати завдання

«Загадковий диктант». 

Вибрати правильні твердження, які стосуються особливостей будови і життєдіяльності плазунів. У разі правильного виконання завдання можна визначити науку, що досліджує тварин, яких ми сьогодні почнемо розглядати.

Р   Жовток яйця плазунів «запасає» воду для зародка.
О  Веретільниця належить до підряду Ящірки.
Л  В Україні мешкає один вид крокодилів — гавіал.
Р   Під час занурення у воду ніздрі і слухові отвори крокодила закриваються клапанами.
Н  Плазуни мають трикамерне серце.
Д  Крокодили відкладають яйця у воді.
І   В Україні живе два види отруйних змій — звичайна і степова гадюки.
Т  Черепахи не линяють.
И  Ящірка прудка має здатність змінювати забарвлення тіла.
О  Змії мають немиготливий погляд.
Л  Крокодили мають чотирикамерне серце.
А  Розвиток плазунів непрямий.
О  Усі черепахи відкладають яйця на суходолі.
Г  Плазуни — холоднокровні тварини.
С  Плазуни не здатні до регенерації.
І   Органом дотику плазунів є язик.
Я  Змії можуть заковтувати тварин, які товстіші за них у 2–3 рази.
Відповідь:













Перегляньте відео та складіть Загальну характеристику класу Птахи за планом(Як із попередніми класами)


Домашнє завдання:Опрацювати відповідний параграф у підручнику,виконати завдання у зошитах

1.Доповнити речення.  

1.                Шкіра у птахів вкрита _____________ і не має___________

2.                У птахів є 3 види пір’я ___________, __________, ____________

3.                Куприкова залоза міститься _____________

4.                Форма дзьоба залежить від _____________

5.                Пера, які забезпечують політ ______________

6.  Тіло птаха складається з ___________, _________, __________,                    __________, ___________

7.                Пір’я, яке призначене , для збереження тепла ___________

8.                Передні кінцівки називаються ____________

9.                Задні кінцівки – це_____________

10.           Подвійне дихання забезпечують_______________

11.           Грудина має великий виступ, що називається___________

12.           Серце у птахів _______________

         2. Гра «Так – Ні»

- Птахи – це холоднокровні тварини, тіло яких вкрите пір'ям.

- У птахів добре розвинена здатність до пересування в повітрі. 

- Всі птахи вміють літати. 

- Задні кінцівки птахів перетворені на крила. 

-- Птахи поширені на всіх континентах, у всіх кліматичних зонах. 

- Шия птахів має високу рухливість. 

- У деяких наземних видів куприкова залоза відсутня. 

Домашнє завдання: надсилати мені на електронну пошту scherbinka92@gmail.com 


Урок за 26.11

Тема:Клас Черевоногі та Двостулкові молюски

Перегляньте відео


Домашнє завдання:Записати Характеристики класів за схемою(Так,як ми це робили для типу Молюски) та виконати завдання:

 Біологічний диктант
  1. Молюски – це__________________________________________
  2. Мені відомі такі класи молюсків:
  3. Черепашки молюсків складаються з _____і виконують  ___ функцію.
  4. Мантія молюсків – це _________________________
  5. Черевоногі молюски – це_______________________________
  6. Черевоногі молюски мають _____________________ симетрію.
  7. Напишіть частини тіла молюска:
  8. Скелет молюсків __________________, утворений ___________________.
  9. Черевоногі молюски дихають за допомогою ___________________.
  10. Дихальний отвір для черевоногого молюска необхідний, оскільки _______________________________________________________________
  11. Кровоносна система молюсків _______________, є _______________, яке складається з ______________ та ____________________.
  12. Нервова система черевоногих молюсків представлена _____________________________________________________________, є органи чуття такі як: ____________________________________________

Домашнє завдання

Тести

1.      Виберіть ознаки притаманні класу Комахи

А) середовище життя: наземно-повітряне, ґрунт, водно – наземне, зовнішні паразити;

Б) живуть переважно у воді, трапляються на суходолі;

В) відділи тіла: голова, груди, черевце;

Г) відділи тіла: головогруди, черевце;

Д) мають дві пари чутливих вусиків;

Е) мають одну пару чутливих вусиків;

Ж) мають одну-дві пари крил;

З) мають три пари ходильних ніг;

И) мають п’ять пар ходильних ніг;

К) Мають чотири пари ходильних ніг;

Л) органи дихання – зябра;

М) органи дихання – трахеї;

Н) розвиток прямий;

О) розвиток непрямий.

2.      Хто зображений на малюнку? Підпишіть складові.

                


3.      Встановіть відповідність між назвами комах і властивими їм типами ротових апаратів:

1. гризучий;                                                  А бджола;

2. сисний;                                                      Б комар;

3. колючо-сисний;                                        В муха;

4. лижучий.                                                  Г хрущ;

                                                                     Д. метелик.

4.      Напишіть фази розвитку комах:

А) з повним перетворенням:___________________________________ .

Б) неповним перетворенням: __________________________________ .

5.Комахи, що розвиваються з неповним перетворенням

Ряд Прямокрилі

Ряд Таркгани

Ряд Бабка

Ряд Рівнокрилі

Ряд Воші

Ряд Клопи

Б) Комахи, що розвиваються з повним перетворенням.

Ряд Твердокрилі

Ряд Лускокрилі, або Метелики

Ряд Блохи

Ряд Двокрилі

Ряд Перетинчастокрилі

Заповнити таблицю «різноманітність комах»

Ряд комах

Особливості будови

Представники

 

 

 

 

2.      Значення комах у природі та житті людини (бесіда з учнями, складання бліц-таблиці)

Роль комах у природі

Значення у житті людини

1.      Рослиноїдні комахи регулюють чисельність рослин

2.      Хижі і паразитичні комахи регулюють чисельність тварин.

3.      Джерело живлення комахоїдних тварин.

4.      Запилювачі рослин.

5.      Шкідники лісових насаджень.

6.      Захищають ліси від шкідників.

7.      Личинки деяких видів є поживою для риб.

8.      Споживачі тваринних і рослинних решток.

1.      Бджоли дають мед. Прополіс, молочко.

2.      Із коконів шовкопрядів одержують шовк.

3.      Шкідники культурних рослин.

4.      Паразити людини і тварин.

5.      Перенощики небезпечних хвороб людини, тварини і рослин.

6.      Кровосисні тварини дошкуляють людині. Тваринам, завдають збитків тваринництву.

7.      Хижі та паразитичні види використовуються для біологічного способу боротьби з с/г шкідниками.

Урок за 12.11

Тема:Загальна характеристика класу Павукоподібні

1.     Вправа «Так чи ні»
1.     Тіло ракоподібних складається з голово грудей і черевця
2.     У ракоподібних 5 пар ходильних ніг
3.     Кровоносна система річкового рака замкненого типу
4.     Міцності кутикулі надає хітин
5.     Порожнина тіла ракоподібних – міксоцель і заповнена водою
6.     Зелені залози – це органи виділення ракоподібних
7.     Відділ Членистоногі називається так тому, що їх тіло поділене на сегменти
8.     За типом живлення річкові раки – хижаки
9.     На голово грудях є дві пари вусиків, органи чуття, ногощелепи, складні очі
10.                     Очі розміщені нерухому
11.                    На перших 3-х парах ходильних ніг є клешні
12.                     Якщо рак втрачає клешню, то на її місці виростає нова 

Перегляньте відео та напишіть характеристику класу за планом(як ми це робили з Членистоногими та Ракоподібними)




Домашнє завдання:Параграф 9,виконати завдання нижче
Вставити пропущені в тексті слова.

Павукоподібні — багатоклітинні тварини, у яких симетрія тіла ___________ . Середовище життя __________ . Покрив __________ . Тіло сегментоване, поділяється на відділи — _____________ . Кінцівки мають ________  будову. Павукоподібні мають _____  пари ходильних ніг. Порожнина тіла ______________ . _______  слугують для прокушування зовнішніх покривів здобичі і введення в неї отрути. Травлення в павука починається поза його _________  і називається ______________ . Органи дихання — _____________. Органи виділення — ___________ .


Домашнє завдання: надсилати мені на електронну пошту scherbinka92@gmail.com до 12.11 до 20:00

Урок за 12.10(7-А) та 13.10(7-Б)

Тема: Загальна характеристика та різноманітність кишковопорожнинних

 






Домашнє завдання: надсилати мені на електронну пошту scherbinka92@gmail.com
Опрацювати відповідний параграф у підручнику,зробити записи головного
Відповісти на питання


         1.           Які тварини належать до кишковопорожнинних?

2.           Із чого складаються стінки тіла кишковопорожнинних?

3.           Що зумовлює здатність тіла гідри скорочуватися?

4.           Які особливості травлення кишковопорожнинних?

5.           Яка будова і функція жалких клітин?

6. Установити відповідність між клітинами тіла гідри та їхніми функціями. 

Клітини

Функції

1 залозисті

А рух, опора тіла

2 статеві

Б регенерація

3 проміжні

В реакція на подразнення

4 епітеліально-мускульні

Г захист, напад

5 жалкі

Д перетравлювання речовин

6 нервові

Е вироблення травних соків

7 травні

Є розмноження

 

 

 

 

 

 

 Для тих,хто хоче додаткову оцінку: Виконати міні-проект на тему "Як утворюються коралові острови?"

Немає коментарів:

Дописати коментар